Установиха произходът на метеоритите, падащи на Земята

17 октомври 2024, 23:10 часа • 603 прочитания

Международен екип от учени от CNRS, Европейската южна обсерватория и Карловия университет установи, че 70% от всички известни метеорити, паднали на Земята, идват от три млади семейства астероиди. Резултатите от изследването са публикувани в списание Astronomy and Astrophysics.

Откритието показа, че метеорити, падащи на Земята, идват главно от семействата Kaрин, Коронис и Maзалия, които са образувани от сравнитерно наскорошни удари в главния астероиден пояс. Тези събития са се случили преди 5,8, 7,5 и около 40 милиона години. По-специално, семейство Massalia е идентифицирано като източник на 37 процента от всички известни метеорити.

Още: Останки от метеор прелетяха над България и озариха небето (ВИДЕО и СНИМКИ)

За да идентифицират източниците на метеоритите, учените са използвали комбинация от телескопични наблюдения и компютърни симулации. Наблюденията позволиха да се проучат в детайли състава на основните семейства астероиди, а симулациите позволиха да се симулират техните сблъсъци и динамична еволюция. Този метод беше приложен към всички основни семейства в главния астероиден пояс, разкривайки източниците както на въглеродни хондрити, така и на ахондрити.

Анализът разкри, че основните източници на метеорити са млади семейства астероиди, които след сблъсъците стават богати на малки фрагменти. Тези фрагменти имат по-висока подвижност, което увеличава вероятността да напуснат пояса и да се сблъскат със Земята. За разлика от тях, по-старите семейства астероиди вече са изтощени и не съдържат много фрагменти, които биха могли да достигнат Земята.

Още: Метеор прелетя над Турция (ВИДЕО)

Освен това изследователите са успели да определят произхода на повече от 90 процента от известните метеорити. Проучването установи, че наскоро изследваните астероиди Рюгу и Бену от мисиите Hayabusa2 и OSIRIS-REx произхождат от същия родителски астероид като семейството Полана. Този анализ също помага да се проследи произходът на големи астероиди, които са потенциално опасни за живота на Земята.

Произходът на останалите 10 процента от метеоритите все още не е известен. В бъдеще учените ще се съсредоточат върху анализирането на характеристиките на всички млади семейства астероиди, които са се образували преди по-малко от 50 милиона години, за да установят окончателно произхода на всички известни метеорити, предаде БГНЕС.

Още: Наблюдаваме метеорния поток Дракониди в края на седмицата