Астрономите подобриха метода за търсене на екзопланети

14 април 2016, 08:15 часа • 3072 прочитания

Международен екип астрофизици са разработили подобрен метод за търсене на екзопланети. Той позволява да се повиши точността на наблюдения и да се сведат до минимум грешките. Статията на учените е публикувана в изданието The Astrophysical Journal.

Днес методът на лъчевата скорост е един от основните методи на търсене на планети извън Слънчевата система. Той се заключава в периодично измерване на скоростта на звездите в посока наблюдателя.

Ако в системата има планети, то те със своето привличане леко ще поклащат звездата, което може да се открие по Доплеровия ефект. С този метод астрономите вече са открили стотици екзопланети. Но при наблюдение на звезди с ниска маса са възможни грешки, водещи до лъжливо откриване на екзопланети.

Авторите на новото изследване предлагат да се провеждат измервания на лъчевите скорости не в оптичния, а в близкия инфрачервен диапазон.

С помощта на инфрачервения телескоп IRTF на НАСА те са провели наблюдение на 32 звезди с ниска маса. Като разработили нов подобрен начин за калибриране на данните, учените потвърдили съществуването на няколко известни планети и двойни звезди, а също така открили нови кандидати за екзопланети.

Идеята за търсене на планети извън Слънчевата система в близкия инфрачервен диапазон е изказвана и по-рано, но срещала значителни технически трудности. С подобрения метод астрономите се надяват да открият още множество екзопланети.