Традиции, обичаи, бит, култура, корени – цялата българска същност и магията на народните танци, изобразени в една знаменита картина, позната с името „Ръченица“, чиито автор, останал в историята ни като Иван Мърквичка, но носещ чешкото Ян Вацлав Мърквичка, идва в страната ни по покана на правителството да преподава рисуване, но става част от историята ни завинаги, пресъздавайки я в шедьовър.
Близък приятел и съмишленик през годините на най-видните български общественици и интелектуалци – Иван Вазов, П. Р. Славейков, П. Каравелов и други, което вероятно е изиграло ключова роля художникът да заобича страната си като своя родина, Иван Мърквичка оставя на България не просто картини, прославящи страната ни и разказващи за нея по света, а сърцето си и сина си, загинал на фронта като български офицер. Мърквичка оставя трайна следа у нас като ректор на Държавното рисувално училище и класик на родната живопис.
Макар да е роден и починал в Чехия, голяма част от съзнателния му живот преминава в България, която носи в сърцето си до последния дъх, като не е случайно, че е определян като български художник и като един от създателите на новото българско изобразително изкуство, като дори в името на изложбата на творбите му през 2016 година в Прага той е наречен българският чех.
„Ръченица“ на Мърквичка не е единственото платно, на което изобразява България в цялата ѝ същност, негови са и произведенията „Пазар в Пловдив“, „Циганска веселба“, „Шопско хоро“, „Задушница“ и др., но безспорно е най-популярното и най-скъпо продаденото на търг у нас. И макар да илюстрира първото издание на най-българския роман – „Под игото“, да е част от екипа, работил по герба на България от онези години, и да участва през 1912 година в стенописването на катедралата „Св. Александър Невски“, Мърквичка остава в историята ни именно с „Ръченица“.
„Ръченица“ на Мърквичка – историята на една картина, пресъздала България
Трудно ли е да пресъздадеш България? Славна страна на ханове и царе, храбра страна на хайдути и бунтовници, талантлива страна на творци, прелестна страна на планини и полета, на реки и лазурни морски води, страна на традиции, съхранили се през хилядолетията чрез обредите, обичаите, народните песни, танци и приказки. Страна-магия, която сякаш е твърде „голяма“, за да се събере цяла в един роман, а Мърквичка събира на лист хартия в ненадминатата си картина.
Ръченицата, бита и културата на българите толкова са грабнали художника, че той е нарисувал две идентични платна, като повечето източници твърдят, че те са създадени с разлика от няколко години и че един от изпълнителите на ръченица в картината е друг известен чужденец – ирландският журналист Джеймс Баучер, кореспондент на знаменития вестник „Таймс“.
Така, рисувайки български народен танц в селска кръчма в Бистрица, двама чужденци показват на света красотата на България и традициите ни – единият позирайки, а другият пресъздавайки миг от делника в картина, превърнала се в класика на родното изкуство и спечелила възхищението на света. Оригиналът на картината днес се съхранява и излага в Националната художествена галерия, където може да се докоснете до това ненадминато постижение на изобразителното изкуство у нас, събрало цяла България в една картина, с която двама чужденци, обикнали я като своя родина, прославят по света.
Журналист Джеймс Баучер – борец за националните ни интереси
Не по-малко отдал сърцето и любовта си на България е и журналистът, изобразен на картината „Ръченица“ на Мърквичка – Джеймс Баучер, изоставил престижната си преподавателска работа в чуждестранен колеж, за да защитава националната ни кауза като репортер от мястото на събитията. Баучер остава така запленен от традициите, народните ни танци и облекла, от бита и културата, че започва да ходи облечен с народни носии, да пие ракия и да се завива с ямурлук.
Картината „Ръченица“ на Мърквичка е ярко доказателство за магията на народното ни творчество, което днес често остава недооценено от съвременните поколения.