Фестивалът за съвременно изкуство SOFIA CONTEMPORARY преобразява централната част на града със серия от художествени проекти и инсталации. Основната цел на събитието е да направи по-познато съвременното изкуство на българската публиката. Фестивалът се реализира в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата през 2019 г.
Оградата на Националната художествена академия, фасадата на бившата сладкарница „Прага”, витрината на Чешки център, фасадата на НДК са само част от локациите, на които ще бъдат разположени проектите на Кирил Прашков, Красимир Терзиев, групата Destructive Creation и др. SOFIA CONTEMPORARY е създаден в рамките на проект на Столична община „Фестивали за изкуство в публичното пространство: SOFIA CONTEMPORARY и Фестивал на открито в Западен парк” и се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013 г., съфинансирана от Евроепйския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие.
Произведенията предлагат коментар върху случващото се в различни сфери – политическа, икономическа, социална - на съвременното общество. Творбата на Кирил Прашков „Замяна”, 2012, разположена на оградата на Националната художествена академия, е опит за превръщане на вид вестникарска обява в лозунг-тест, който изследва настроенията на деня. Смисълът му е непреводим – звучи единствено на български, и то в днешна България. Вестниците, изграждащи буквите, се сливат с уличния отпадък, който виждаме/чуваме/четем – добър материал за безсмислени заявления, каквито всеки някога е срещал без да си спомня къде. Кирил Прашков е завършил "Илюстрация и оформление на книгата" и един от основателите през 1995 г. на Института за съвременно изкуство – София.
Доминиращата роля на пазара в съществуването ни е отправна точка за проекта на Красимир Терзиев „Прозрачно”, 2012, разположен на фасадата на бившата сладкарница „Прага”( ул. Раковски 145). Произведението представлява коментар на доминиращите в момента обяснения на случващото се в света през неолибералната икономическа логика. В тази логика визиите за бъдещето биват заменени от сценариите на глобалните пазари. Красимир Терзиев има докторска степен по културна антропология и преподава дигитални изкуства в НХА. През 2011 г. получава специална награда за съвременно изкуство М-тел, а през 2007 г. става носител на "Гауденц Руф" за ново българско изкуство.
Намесата в публичното пространство „Интериор”, 2012, осъществена от анонимната група Destructive Creation е свързана с промяна на функцията на характерен за софийските улици елемент. Една отдавна нефункционираща регулировачна кабина, разположена на ъгъла ул. Патриарх Евтимий и ул. Ангел Кънчев, е превърната в беседка със свободен достъп. По този начин бившата "караулка", символизираща инструмент за упражняване на контрол, ще стане макар и за кратко, ново място за срещи на жителите на София. Destructive Creation е анонимна творческа група, която с проявите си заявявa по "най-крещящия възможен начин отдавна утвърдени в обществото граждански позиции".
„Светло бъдеще”, 2012, на Райчо Станев и Нагледна се обръща към политическите лозунги от близкото минало, които винаги са били изписвани с блокови шрифтове, като привидната сериозност се е опитвала да прикрие идеологичната безсмислица. Използвайки свободните шрифтове на търговските обекти от същото време, авторите свалят сериозността и разкриват празнотата на посланието. Райчо Станев е визуален артист и дизайнер, а работите му са представяни в България, Великобритания, Италия, Норвегия, Швейцария, Германия, Турция и Куба. През 2010 г. е сред селектираните художници за наградата БАЗА за млади автори, а през 2011 г. участва и в 12-то Истанбулско биенале за съвременно изкуство. Студио Нагледна (Радомир Данков, Евгени Богданов и Райчо Станев) е формирано през 2007 г. в София. Колективът колаборира с единомишленици от цял свят, авторите му се занимават с изкуство, дизайн, мулдтимедии.
Изследване на „времето” и „мястото” е темата на инсталацията „1719D”, 2006-2007, на Калин Серапионов. Двуканалната видео инсталация, разположена на витрината на Чешки център (ул. Раковски 100) визуализира резултата от процеса на „художествено наблюдаване” на определена територия и социална система. Тя е отражение на средата, начина на живеене, хората и техните характери. Калин Серапионов е член на Института за съвременно изкуство – София, а негови творби са показвани в София, Италия, Австрия, Великобритания. Участвал е в групови изложби и биеналета в Гърция, Израел, Турция, Германия, Австрия.
Проектът „Където хората не те познават”, 2006, на датската артистка Лиз Харлев представлява серия от плакати, които първоначално са била разлепени из улиците на Будапеща. В рамките на SOFIA CONTEMPORARY те се пренасят в улиците на София, за да попитат туристите, които отиват някъде, за техните причини да го правят. „Дойдохте тук за да опознаете културата или за да избягате от вашата собствена?” казва един от плакатите. Лиз Харлев е учила в Städelschule, Франкфурт на Майн, и в Кралската датска академия на изкуствата, Копенхаген, която завършва през 2002 г. Нейни проекти са включени в изложби в Германия, Швеция, Хърватска, Русия, Дания, Румъния и др.