Анализ на хиляди произведения на първобитното и съвременното изкуство показва, че пещерните хора, живели преди 10-50 хил. години, са възпроизвеждали по-старателно движенията на четириногите животни, отколкото днешните им колеги. Процентът на грешките при днешните художници е 57,9%, а на праисторическите живописци - в 46,2%. Освен това съвременниците по-трудно схващат алюра – начина, по който се движат конете.
Животните, които имат четири крака, движат крайниците си в една и съща последователност. Първо до земята се докосва левият заден крак, после – левият преден, следва – десният заден и накрая - предният десен крак. Различна е само скоростта, с която всеки крак извършва движението.
Това просто обстоятелство често се изплъзва от вниманието на художниците. През 2009 г. биофизикът Габор Хорват от университета в Будапеща установил, че при 63,6% от животните, изобразени в учебниците по анатомия, са представени с алюр, който не е възможно да се възпроизведе в реалността. Половината от играчките – кончета, лъвове, тигри и други четириноги, също въвеждат в заблуждение. Дори експонатите в научно-природните музеи не могат да се похвалят с прецизност – там грешките са 41%.
Този път Хорват и колегите му искали да изследват проблема от историческа гледна точка.
През 1880 г. Едуард Мейбридж с помощта на движещи се картинки за първи път показал как конете и останалите четириноги ходят в действителност. Седем години по-късно това станало известно на широката публика. Затова специалистите разделят анализа си на три периода: доисторическо изкуство, до Мейбридж и след него.
Учените събрали хиляди примери от онлайн колекции, книги по изкуство, музеи, както и от марки монети. Те пресметнали, че шансовете за случайна грешка през втората епоха са били 73,3%, но в действителност показателят е равен на 83,5%.
Колкото и да е странно, сред некоректните работи е и рисунка от великия Леонардо. Конят, изобразен от него, е стъпил на земята със задния десен и левия преден крак, а другите два са повдигнати. На практика това е много неустойчиво положение. Във всеки един момент четириногите докосват земята с три от крайниците си.
Авторите на скалните рисунки изобразявали животните правилно в 54% от случаите, което е много повече от случайния показател, съобщи LiveScience.
Работата на Мейбрижд е била от огромно значение, след 1880 г. четириногите били изобразявани правилно в 42% от случаите, но това пак е малко, в сравнение с таланта на древните хора!
Снимка: davincisketches.com
Редактор: Е. Гигова