Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Международни експерти: Пловдив 2019 е изключителен успех, градът е пълен с култура

25 ноември 2019, 15:26 часа • 1755 прочитания

"Радвам се, че Пловдив е преминал през 2019-та година толкова успешно. Разговарях с много хора, които са посетили града, и те всички бяха единодушни, че той е изпълнен с живот. Смея да твърдя, че всички посетители са останали много щастливи, защото това тази година е центърът на културата". Това заяви Нийл Питърсън, който има огромен опит като ръководител на международната дейност и доброволческата програма на Ливърпул – Европейска културна столица през 2008 година. Той бе в Пловдив заедно с други международните експерти, които обсъждаха критериите за успех и оценка на инициативата.

На срещата, организирана от Фондация „Пловдив 2019“ и “Гьоте институт – България” в зала „2019“, се проведоха серия от публични срещи и презентации, на които бе изложена експертната позиция върху мащабния европейски проект.

Нийл Питърсън заяви, че е присъствал на откриващото събитие и е останал впечатлен от видяното и от факта, че общността е била силно ангажирана с проекта. „Видях огромно участие на общността, като например читалищата, видях и отворената сцена, на която те представяха своя принос към Пловдив – Европейска столица на културата. Останах много приятно изненадан и от интересното взаимодействие с Япония чрез изложбата, в която обикновени хора стояха на главата си. Смятам, че това е един много интересен подход за представяне на модерно изкуство“, заяви Питърсън.

„Тази сутрин имах възможността да разговарям с хора, които отговарят за общностните събития, и научих каква огромна работа са свършили. Последните дни видях няколко прекрасни изложби и виждам, че градът наистина е пълен с култура“, допълни експертът, който понастоящем е и директор на Inside Track - организация, която разработва културни проекти в цяла Европа.

Питърсън бе категоричен, че решението на екипа на Пловдив 2019 да започне анализа на представянето още през тази година е правилно. „Хубаво е да се види кое е минало наистина добре, какво са научили хората и как да запазите най-доброто от този опит, което да остане завинаги, а не само за година“, каза той. Експертът даде пример с Ливърпул от 2008-ма година, където той е отговарял за доброволците и тяхното участие в проекта. „Тези доброволци все още се включват във всякакви инициативи, макар че са минали повече от 10 години и това е прекрасен пример как местните хора продължават да се интересуват от града си, да влагат страст във всичко, свързано с него, и съм сигурен, че подобно нещо може да се случи и тук“, допълни той.

Според него Пловдив трябва да намери начин да използва тази енергия от 2019-та, за да продължи развитието си и в следващите години. „Няколко са градовете, които успяха да продължат тази инициатива – Ливърпул, датския Орхус, холандския Леуварден... Вие също можете да подобрите още повече нещата и в бъдеще да надградите всичко постигнато през тази година. Тъй като няма един утвърден модел на формата Европейска столица на културата, ние всички се учим в движение. Така че този проект се явява като един огромен експеримент – някои неща стават страхотно, други бихте направили по друг начин, ако можехте. Но знанията и опитът, придобити от този експеримент, са може би най-важното нещо от всичко“, категоричен бе Нийл Питърсън. Той допълни, че според него Пловдив има капацитета да се присъедини към градовете, които са продължили това развитие и след края на инициативата. „Виждам воля да се продължи успешното развитие и това е чудесно. Би било глупаво да не се използват натрупаните до момента знания“, обясни Питърсън.

„Изключително важно за цяла днешна Европа е мотото, което вие сте избрали - „Заедно“. Много места на Стария континент в момента страдат от липса на чувство за принадлежност. Често инвестициите в културата са разглеждани като разход, но позитивизмът, доверието и щастието, които тези дейности носят, си струват инвестицията“, категоричен бе британският експерт.

Висока оценка даде и мениджърът на Фондация „Матера 2019” Росела Тарантино. Италианският град е домакин на събитието съвместно с Пловдив. Тя потвърди, че логото „Заедно“ е било плод на доброто сътрудничество между двата града. Тарантино уточни, че Европейската комисия е била впечатлена от това, че Пловдив и Матера са се явили заедно и са осъществили съвместно редица инициативи. Като пример тя посочи, че на откриването в Италия пя Валя Балканска, освен това са имали фестивал на българското кино, който е преминал при огромен успех, изключително добре е бил приет и филмът “Завръщане”, осъществен в рамките на програмата на „Пловдив 2019”. Двата града заедно са организирали градски игри, проекти за дизайн и дейности в квартал „Столипиново“, а в закриващото събитие в Матера на 20 декември ще участват български артисти.

За добрите ефекти от титлата Европейска столица на културата потвърди и Георгия Дьотцер от екипа на град Пафос в Кипър. „Градът се промени към по-добро след домакинството на Европейска столица на културата през 2017-та година. Центърът бе преобразен, имаме 7 нови инфраструктурни обекта за култура. Траен положителен ефект имаше и върху хората. В училищата била реализирана обучителна програма за това какви са ценностите на инициативата „Европейска столица на културата”, надявам се същото да се случи и с Пловдив“, заяви тя.

„Ключово за провеждането на успешна културна столица за мен е ангажирането на цялото общество, на целия град в проекта. Смятам, че в огромната си част това се случи, но както и днес разбрахме от представителите на други успешни столици, реалните оценки могат да бъдат дадени може би след около 10 години, защото промяната е дългосрочна, тя включва промяната в мисленето на хората, а това не става за кратък период“. Това заяви директорът на „Гьоте-институт България“ Марина Лудеман. Тя допълни, че от организацията ще продължават да работят и през следващата година в Пловдив и по-конкретно в „Столипиново“. „За нас е важно не просто да дойдем и после да си отидем, а да продължим своя устойчив ангажимент към културата“, допълни тя. 

В рамките на срещата бяха изнесени и интересни данни от проучване, представени от Снежана Костадинова – ръководител на екип за наблюдение и оценка на дейностите по реализиране на проекта. От презентацията стана ясно, че през последните 4 години на практика в почти всички показатели Пловдив бележи ръст – като се започне от участието в събития на гражданите, през броя нощувки, до общото развитие на Пловдив като туристическа и културна дестинация.

Двудневният форум завърши със закриваща сесия, посветена на предизвикателствата пред България и Италия през следващата година. На нея артистичният директор на фондация „Пловдив 2019“ Светлана Куюмджиева“ и мениджърът на Фондация „Матера 2019” Росела Тарантино разискваха пътищата, по които евентуално ще поемат двата града след официалното приключване на тазгодишните събития от календара на Европейска столица на културата.

Елин Димитров
Елин Димитров Отговорен редактор
Новините днес