В популярните изображения Сатаната често се представя с рога на главата, космати крака и копита на козел. Но защо дяволът е изобразяван така?
Оказва се, че историците не са единодушни кога това изображение на дявола е станало популярно и откъде е дошло, пише Live Science.
Появата на дявола не е описана в Библията, споделя пред National Geographic Марина Монтесано, професор по средновековна история в италианския университет в Месина.
Райската градина и грехопадението на човека (Peter Paul Rubens / Public Domain)
По-късно той е идентифициран със змията в Райската градина, която убедила Ева да хапне от плода на Дървото на познанието за добро и зло, но никъде в Библията не се споменават неговите рога и копита. И наистина изображението, подобно на коза, не се появява в средновековните или дори ренесансовите изображения на дявола. Но до XIX век идеята за рогат дявол с раздвоени копита вече е твърдо установена.
Византийска мозайка от началото на VI век, изобразяваща Исус, разделящ овцете от козите. Синият ангел вероятно е най-ранното художествено изображение на Сатаната. (Metropolitan Museum of Art / CC0)
Ранните изображения на дявола не го показват с рога и копита. Например дяволът е син ангел в мозайка от VI век в базиликата Sant'Apollinare Nuovo в Равена, Италия. По-късно той е идентифициран като „звяра“ и често е представян като дракон; картина от XV век на свети Августин (или може би свети Волфганг), който се изправя срещу дявола, го изобразява като драконоподобно същество с криле като на прилеп.
Свети Августин и дяволът – според други източници: свети Волфганг и дяволът (Michael Pacher / Public Domain)
Но съществува и Пан. В гръцката митология Пан е богът на дивата природа, пастирите и стадата; и той обикновено е показван под формата на фавн или сатир с копита и рога.
Раннохристиянските автори определят Пан като демон в стремежа си да убедят хората да изоставят политеизма в полза на по-новата религия. Но Пан не е бил особено важен в класическия пантеон и неговата класификация като просто още един демон не обяснява защо най-главният от демоните – Сатана – изглежда като сатир.
Бог Пан, от Петер Паул Рубенс, ок. 1610 (CC0)
Някои историци предполагат, че вековните асоциации на козела с подземния свят обясняват съвременните изображения на дявола с кози рога и копита.
Louis Le Breton / Public Domain
Например демонът Азазел може да е свързан в еврейската легенда с ритуала на „изкупителна жертва“, при който козел, прокълнат с греховете на еврейския народ, е изпратен в пустинята на Йом Кипур, „Денят на изкуплението“.
В проучване от 2013 г. в списанието Numen историкът от еврейския университет Александър Кулик твърди, че изобразяването на дявола с рога и копита произхожда от ранната еврейска литература и може да се види в „Гръцкият Апокалипсис на Барух“, текст, написан на гръцки между падането на Йерусалим през 70 г. и трети век.
iStock
Текстът описва демонична раса със задни части на магарета, като се твърди, че те са построили най-долните нива на Вавилонската кула; и Кулик твърди, че този пасаж показва идеята за „подобни на сатир“ демони, съществуващи в еврейската мисъл по това време.
Сатири, втората половина на XVI век. Този принт се съхранява в университетската библиотека в Гент, Белгия. (Неизвестен автор / Public Domain)
Това описание, твърди Кулик, може да е повлияло на по-късните християнски изображения на дявола като сатир, вероятно чрез християнски автори, които са изучавали еврейски текстове, като учения от осми век свети Йероним.
Франсиско Гоя, Съботата на вещиците, 1798, Museo Lázaro Galdiano, Мадрид / Public Domain
Роналд Хътън, историк от Бристолския университет (Великобритания) обаче предполага, че изображенията на дявол с рога произхождат много по-късно. Той твърди, че дяволът се свързва с Пан едва преди два века, при неоезическото възраждане в Европа, което се стреми да оспори преобладаващите християнски вярвания.
Пан и Сиринга (Jan Brueghel the Younger / Public Domain)
Движението включва литературен „Култ към Пан“, който обединява романтичния поглед към природата с древногръцкия бог; и това е довело до съвременното идентифициране на Пан с дявола, разказва Хътън.
Пан и Дафнис, I век пр.н.е. (Haiduc / Public Domain)
„Преходът към основен модерен образ с кози рога и крака и козя брада е от XIX век и, изглежда, наистина произтича от съвременния литературен и артистичен култ към Пан като бог на все по-ценената провинция“, обобщава той.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Немезида: Тайнственият спътник на Слънцето