Филистимците са били един от най-известните народи, обитаващи древна Палестина. Според Библията те са били постоянни врагове на израилтяните. Има обаче спор, който продължава и до днес. Преобладаващото мнение сега е, че филистимците са пристигнали в Палестина през късната бронзова епоха. Но Библията ги поставя в Палестина векове преди това, пише GreekReporter.
Кога филистимците са пристигнали в Палестина според Библията
В Библията филистимците се появяват в първата книга Битие. Разказът ги описва като живеещи в Ханаан (тоест Палестина) по времето на Авраам. Те имали отношения както с Авраам, така и с неговия син Исаак. В тези истории филистимците имали цар на име Авимелех и армия.
Пътуването на Авраам към Ханаан. József Molnár / Public Domain
Според библейската хронология Авраам е живял през XX век пр.н.е. Следователно това би означавало, че филистимците вече са пристигнали в Ханаан още тогава. Подкрепяйки това заключение, Библията споменава филистимците в разказите на Мойсей, Исус Навин и Съдиите, обхващайки период между ок. 1500 и c. 1100 пр.н.е.
На много места Библията ни казва, че филистимците идват от Крит. Това се потвърждава от археологически и генетични изследвания. Но въпросът кога филистимците пристигат в Ханаан от Крит е много по-проблематичен.
Кога филистимците пристигат в Ханаан според археологията?
Една много популярна гледна точка през миналия век е, че филистимците са пристигнали в късната бронзова епоха. Това се основава на идентифицирането им с морските народи. Морските народи нахлули в Леванта, включително Сирия и Египет. Египетските паметници споменават тези нашественици от времето на Рамзес II до времето на втория му наследник Рамзес III.
По времето на последния цар, управлявал в средата на XII век пр.н.е., една група сред морските народи се наричала пелесет. Учените широко приемат, че пелесетите са идентични с филистимците. Изглежда, че пелесет дошла от Егейско море, което съответства на твърдението на Библията относно произхода на филистимците.
Пелесети, пленници на египтяните, стенен релеф в Мединет Хабу, около 1185 - 52 г. пр.н.е., по време на управлението на Рамзес III. Faucher-Gudin / Public Domain
Един египетски паметник, който споменава пелесет, обяснява, че египтяните са ги победили в битка и след това насила са ги преместили в Южен Ханаан. Това е мястото, където Библията поставя филистимците. Освен това керамиката, която твърдо се идентифицира с филистимците в по-късната история, произхожда от този период. Освен това генетичните изследвания разкриват, че е имало приток на европейска ДНК във Филистия през същата тази епоха.
Всички тези доказателства, изглежда, изясняват, че филистимците са пристигнали в Южен Ханаан и са установили своята земя Филистия в средата на XII век пр.н.е., след като са били победени в битка от египтяните.
Възможно обяснение
Разликата между тези две гледни точки предизвиква много спорове. Най-често срещаното обяснение е, че филистимците от първата част на библейската история са били различни от филистимците от по-късната библейска история. Тази теория твърди, че филистимците от Крит са пристигнали в Палестина през XII век пр.н.е., а „филистимците“ отпреди това са просто семитска група, обитаваща това, което по-късно става Филистия.
Проблемът с това обяснение е, че то не решава проблема. В библейската книга Второзаконие, която се развива по времето на Мойсей през XV век пр.н.е., намираме следното:
„за тях направи, както направи за исавците, които живееха в Сиир, когато изтреби хорейците от пред тях, и те ги заместиха и заселиха се на мястото им, гдето са и до днес; и кафторците излязоха из Кафтор та изтребиха авейците, които живееха в села дори до Газа, и заселиха се на мястото им.“
Давид, що уби Голиата. Orazio Gentileschi / Public Domain
Газа е едно от основните селища на филистимците, а Кафтор е еврейското име на Крит. Следователно това недвусмислено поставя пристигането на критяни във филистимска територия по времето на Мойсей, векове преди морските народи. С добра причина тези „кафторци“ – жителите на Кафтор или Крит – са идентифицирани като филистимци. Но дори и да са отделна група, остава фактът, че Библията поставя критяните на филистимска територия много по-рано от пристигането на морските народи.
Доказателствата сочат, че филистимците са пристигнали в Палестина преди морските народи
Противно на популярната гледна точка, има доказателства, че филистимците вече са в древна Палестина преди нахлуването на морските народи. Едно доказателство идва от Ком ел-Хетан, погребалния храм на Аменхотеп III. Тук намираме надписи, отнасящи се до различни места в Егейско море, включително големи обекти на Крит.
Интересното е, че този паметник изброява тези места като „земите на фенкху“. В много други египетски текстове терминът „фенкху“ се използва по отношение на Палестина. Много учени смятат, че това всъщност е произходът на термина „финикийци“, които гърците наричат ханаанци.
Много е важно, че египтяните са използвали термина „фенкху“ за обозначаване както на народите от Егейско море, така и на жителите на Ханаан или Палестина. Това силно подкрепя заключението, че егейските заселници (като филистимците) вече са пристигнали в Палестина по времето на Аменхотеп III, през XIV век пр.н.е.
По-късно гърците наричат цяла Филистия, Израел и Юда „Палестина“, тъй като филистимците са най-близката от трите групи. Нещо подобно може да се е случило в египетските записи. Те може да са използвали „фенкху“, което първоначално е означавало егейски народи, за жителите на Ханаан като цяло, защото тези егейски заселници са били най-близките до тях.
Филистимците идват в Палестина два пъти
Как можем да хармонизираме този очевиден факт от египетските записи с археологията? Няма ли липса на археологически доказателства за филистимците в Палестина преди XII век пр. н. е.?
Юдеите връзват Самсон, за да го предадат на филистимците. Изображение: BibleArtLibrary / iStock
Просто е имало две групи филистимци. Едината пристига през XII век пр.н.е. с морските народи. Тяхната материална култура (като керамични стилове) продължава до по-късната филистимска история. Това обаче не означава, че там вече не са живели филистимци, използващи керамични стилове, които са заменени от тези на новодошлите.
Самата Библия намеква за факта, че филистимците са пристигнали в Палестина на две отделни групи. Отнася се за херетитите, които винаги се свързват тясно с филистимците. Всъщност Библията използва този термин паралелно с „филистимци“. Това показва, че херетитите са били известно племе сред филистимците.
Учените обикновено обясняват използването на тези две различни имена с аргумента, че херетитите са втора група филистимци, пристигнали по-късно. Трябва да се отбележи, че херетитите се споменават за първи път по времето на Давид. Това е XI век пр.н.е., малко след като египтяните заселват пелесетите в Южна Палестина.
Минойски колонии
През по-голямата част от бронзовата епоха основните жители на Крит са минойците. Едва през XV век пр.н.е. те са свалени от микенските гърци. Това означава, че критяните, които пристигат в Палестина и се появяват в Библията като филистимци по времето на Авраам, Мойсей, Исус Навин и Съдиите, логично би трябвало да са минойци.
Самсон убива хиляда мъже с челюст на магаре (1896 - 1902) от Джеймс Тисо / Public Domain
И така, има ли доказателства за минойско присъствие в Палестина още през ХХ век пр.н.е.? Наистина има. Това е ерата, известна като средноминойски период. Учените приписват този период на епохата между 2100 и 1700 г. пр.н.е. Този период е белязан от засилена търговия извън минойска територия.
Наличието на минойска керамика, наречена Kamares Ware в Леванта, всъщност е добре известно. Появява се на няколко места по сирийско-палестинското крайбрежие през бронзовата епоха. Керамика, датирана от c. 1800 г. пр.н.е., е открита по-специално в Ашкелон. Той е бил един от големите градове на филистимците.
В историята има много примери за нации, създаващи колонии, за да помогнат при установяването на търговски връзки. Един пример е Масалия (Марсилия), която гърците основават през c. 600 пр.н.е., за да им помогне да търгуват с галите.
Свидетелствата сочат, че минойците са започнали да търгуват широко с Леванта от около 2100 г. пр.н.е. Следователно няма да има нищо изненадващо в идеята, че минойците са създали няколко търговски колонии през този период. Подкрепяйки това, професор Кийт Браниган отбелязва приликите в градската структура между минойския Крит и Палестина от бронзовата епоха.