Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Какво знаем за връзката на Исус с Мария Магдалина

29 януари 2024, 07:50 часа • 15409 прочитания

Ако попитаме конкретен автор мултимилионер, чието име е Дан Браун, той е покрил цялата мистерия на Мария Магдалина в „Шифърът на Леонардо“ от 2003 г. Според конспиративната теория Магдалина е била съпругата на Исус и е действителният символичен Свещен Граал, защото чашата изглежда като утроба, а тяхното родословие е довело до тайна кръвна линия, както очертават сайтове като Ancient Origins.

Имаме също рицарите тамплиери, легендата за Артур, тайни томове, скрити кости, древни замъци, прикриване на Ватикана и още много сензационни неща. С други думи, няма нужда да се чудите защо „Шифърът на Леонардо“ е продаден в над 80 милиона копия. И ако не сте запознати с някое от тези неща, сега е моментът да го направите.

ОЩЕ: Защо Христос е говорел с притчи?

И така, какво всъщност знаем за връзката между Исус и Мария Магдалина? Разполагаме само с това, което казват различни източници, за да разказваме различни факти или измислици. Всички тези източници обаче пропускат много повече, отколкото казват.

Защото така казва Библията

Fritz von Uhde / Public Domain

Ако има някаква „канонична“ версия – така да се каже – на историята за срещата на Мария Магдалина с Исус, това е изпитаната и вярна история на Библията. Както разказва Britannica, Мария Магдалина е повтарящ се герой в четирите библейски евангелия: Матей, Марк, Лука и Йоан. Хората, запознати с Библията, знаят, че всяко евангелие разказва събитията от живота на Исус по различен начин и е така и по отношение на Мария Магдалина. Като цяло тя е имала редица срещи с Исус и е присъствала на някои важни библейски събития.

В Евангелието от Лука, глава 8, „Мария, наречена Магдалина, от която бяха излезли седем бяса“, следва Исус из провинция Галилея. Според Лука и Марк „седем демона“ са излезли от нея. След това Магдалина се споменава и в четирите евангелия като присъстваща по време на разпятието и полагането на Исус. Йоан, глава 19 казва, че тя стои до кръста на Исус заедно със своята съименница Мария Клеопова и майката на Исус. Марк, глава 16, казва, че тя, Саломия и Мария майката Яковова са първите, които чуват за възкресението на Исус от ангелски пратеник. Йоан, глава 20, разширява историята и казва, че Магдалина е съобщила тази новина на ученика на Исус, Петър.

Евангелие от Мария Магдалина

Guido Reni / The Walters Art Museum / Public Domain

Трябва да погледнем към извънбиблейски източници, ако търсим повече взаимодействия между Мария Магдалина и Исус извън гореописаните. Можем да започнем с Евангелие от Мария Магдалина – ранен християнски текст, който се появява за първи път през 1896 г. в Кайро, Египет. Тогава немският учен д-р. Карл Райнхард купува версия от V век, написана на коптски – египетски диалект, говорен от ранните християни в Египет, както обяснява Gnostic Society Library.

Евангелието от Мария за съжаление е непълно. Но както можем да прочетем в Gospels.net, вместо да разказва преките взаимодействия между Мария и Исус, действието в книгата се развива в дните след смъртта на Исус и до голяма степен се състои от разговори между Мария и други последователи на Исус. В тези разговори Мария разказва разговори между нея и Исус. Петър казва на Мария: „Спасителят те обичаше повече от всички други жени“. Друг последовател, Леви, казва на Петър, че „той [Исус] я обичаше повече от нас“, защото „я познаваше много добре“.

Мъдростта на София

Alexander Andreyevich Ivanov / Public Domain

Документираните взаимодействия между Мария Магдалина и Исус са оскъдни освен двата гореспоменати източника. Някои (потенциални) допълнителни диалози идват от друг неканоничен раннохристиянски текст, озаглавен „София на Исус Христос“, известен още като „Мъдростта на Исус Христос“ („софия“ от гръцки означава „мъдрост“). От една страна, този текст е просто случайно оцелял. Независимо от опитите за запазване, Gnostic Society Library също ни казва, че около 85% от всички раннохристиянски писания са били изгубени. От друга страна, много сайтове като The Braided Way извличат от такива текстове много повече от посоченото, особено свързано с християнския мистицизъм и свещеното женско начало (Дан Браун). Както винаги, малко се казва изрично и много е оставено на интерпретациите.

ОЩЕ: Защо историята за раждането на Исус от девица не е изненадала ранните християни

„Мъдростта на Исус Христос“, подобно на Евангелието от Мария, се появява след смъртта на Исус. Този път обаче текстът включва един-единствен дълъг разговор между Исус и неговите ученици. Споменават се няколко познати ученици, като Матей, Тома, Филип и така нататък. Споменава се и Мария, въпреки че не е посочено дали тя е Мария Магдалина, или не. В книгата тя задава въпроси на Исус като всеки друг ученик и получава отговор като всеки друг – не се подразбира специална връзка. Целият разговор е свързан с тайните на космоса, произхода на Исус, естеството на вечността и съдържа изобилие от езотерични собствени имена като „Първият Съществуващ Нероден Баща“, „Духът-Който-Е“, „Господар на Вселената" и "Първият човек".

Целувки по устата

И така, стигаме до източника, отговорен за голяма част от пикантните истории за това, че „Исус и Мария Магдалина са били женени“, които водят до книги като „Шифърът на Леонардо“ – Евангелието от Филип, още едно раннохристиянско писание, оставено извън каноничната Библия. Подобно на другите апокрифни книги, в които се споменава Мария, Евангелието от Филип съществува в множество фрагменти и езици. И както при другите книги, също не е сигурно кой е авторът.

Независимо от това Евангелието от Филип описва Исус и Мария като физически интимни. Текстът – който може да се прочете в Gnostic Society Library – казва, че Исус „често я целуваше в устата“ и подобно на Евангелието от Мария казва, че той „я обичаше повече от всички ученици“. Мария Магдалена също е наричана „спътница“ на Исус и се казва, че тя „винаги ходеше“ с него.

Другите ученици са питали: „Защо я обичаш повече от всички нас?“ Исус им отговаря с мистична главоблъсканица, казвайки (наред с други неща): „Когато слепият и виждащият са заедно в тъмнината, те не се различават един от друг“.

Има и малка част, в която Мария може да бъде аналогизирана със самата Мъдрост, наричайки я „празната“ и „майката на ангелите“. В крайна сметка обаче няма начин да знаем със сигурност и да извлечем отговори извън това, което се казва в текстовете.

ОЩЕ: Ръкописите Такенучи разказват шокираща история за Исус Христос

Антония Михайлова
Антония Михайлова Отговорен редактор
Новините днес