Православните християни днес празнуват Сретение Господне. Източноправославната църква го празнува на 2 февруари, но Руската го отбелязва по Юлианския календар, затова има разлика в датите. Празникът е посветен на един от епизодите от „скритите години“ на Исус, за който спорят учените. За това кой всъщност би могъл да бъде Христос, разказва РИА Новости.
Още: Обелки от лук - ето за какво могат да се използват
На четиридесетия ден младенецът Исус бил занесен в Йерусалимския храм за ритуално посвещение на Бога, както изисквали законите на юдаизма. По време на церемонията първосвещеникът Захария посочил новороденото като Месия и Спасител на човечеството.
"А майка Му спазваше всички тия думи в сърцето си. Иисус пък преуспяваше в мъдрост и възраст и в любов пред Бога и човеците“, пише в Евангелието на Лука и добавя, че е израснал в Назарет.
Това сочат и съставителите на други Евангелия – Матей, Марко, Йоан. Вярно е, че последните две изобщо не говорят за детството на Спасителя. Тяхното благовестие започва с неговото кръщение на 30-годишна възраст.
Още: Защо хитрите домакини не хвърлят обелките от банани
Матей описва рождението. Вероятно след посвещението в храма Светото семейство е избягало в Египет: юдейският цар Ирод, като научил за раждането на „Помазаника Божий“, заповядал да го убият – страхувал се за престола си.
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: Защо не трябва да изхвърляте обелките от картофи
Още: До какви сериозни проблеми може да доведе нелекуваният кариес?
"Бягство в Египет". Titian / CC-BY-SA-4.0
За това, колко дълго е останал Исус в Египет и как се е върнал обратно, писанието мълчи. Както и за детството и младостта му.
Още: Какво не се подарява на Коледа
Още: 18 декември - какъв църковен празник е, какво трябва и не трябва да се прави
Единствената улика е дадена от Лука:
„И когато Той стана на дванайсет години, те отидоха в Иерусалим по обичая на празника; а когато се връщаха, след свършване на празничните дни, Отрокът Иисус остана в Иерусалим; и не забелязаха това Иосиф и майка Му.
Като мислеха, че Той върви с дружината, изминаха един ден път и Го търсиха между роднини и познайници; и като Го не намериха, върнаха се в Иерусалим и Го търсеха.“ (42-45)
Оказва се, че Исус е прекарал три дни в храма, разговаряйки с еврейски богослови – те били изумени от „разума и отговорите“ на 12-годишното момче.
"Чудеса заради чудесата"
Тази история, според изследователите, не е била в оригиналната версия на Евангелието от Лука, написано през I век. По-късно е добавен пасаж, основан на устни предания.
Имало много истории за ранните години на Христос. От тях са съставяни апокрифи – книги, които църквата не признава за канонични.
„Вярващите винаги са се интересували от въпроса: ако Исус, проповядвайки в зряла възраст, е вършил невероятни чудеса, тогава той правил ли е същото като дете?“ - разсъждава се в изследване американският библеист Барт Ерман.
Най-известни са два сборника: „Протоевангелие на Яков“ и „Сказанието на Тома за детството на Исус“, съставени около II век сл.Хр. Първият е особено популярен заради подробното описание на живота на Мария и ранните години на Христос.
„Посветената на Богородица част е залегнала в основата на богородичните празници. Самата църква обаче отхвърлила книгата, но не защото не се интересувала от детството на Господа. Всичко, приведено в Евангелието, служи за поучение на човека. Това не е описание на „чудеса заради чудесата“, обяснява протойерей Константин Полсков, доцент в катедра „Библеистика“ в Богословския факултет на руския Православен университет.
Исус ходи по вода. Ivan Ayvazovsky / Public Domain
„Протоевангелие на Яков“ е пълен с чудеса: божественото дете ту огъва палми, ту защитава родителите си от дракони. Много по-странни истории има в „Сказания на Тома“. В един от епизодите например Христос оживява направени от глина врабчета.
Тази книга обаче не е призната за канонична. Въпреки че някои подробности се считат за правдоподобни от ранните християнски богослови, преди всичко битови. По-специално Исус помагал на баща си в дърводелството и на полето.
Тибетска мистификация
Известните на науката апокрифи мълчат за живота на Христос от 12 до 30 години. „Тибетско евангелие” само малко открехва тайната.
За първи път за него говори руският журналист Николай Нотович в края на XIX век. Твърди се, че му бил показан огромен свитък „с предания за Исус“ в будистки манастир. Според тях Исус е живял в Индия, преди да бъде кръстен и да тръгне да проповядва.
След 35 години художникът Николай Рьорих споменава ръкописа в дневника си: „Вместо безцелни спорове, по-добре е човешки обмислете фактите и мислите, описани в „Иса (тоест Исус), най-добрият от синовете човешки". Оценете колко близко е съдържанието на ръкописа до съвременното съзнание. И ще се удивите колко широко целият Изток знае за този документ."
Изследователите обаче се усъмнили в истинността на думите му. Нито един от древните източници не споменава този текст - най-вероятно той е просто измислен през XIX век. Освен това самият Рьорих впоследствие опровергава собствените си думи.
Женен ли е бил Исус?
Много по-интересна е съдбата на друг "сензационен" документ. През 2012 г. професорът от Харвард Карън Кинг представя на публиката парче папирус, датирано според нея към II век. С редовете: „Исус им каза: Моята жена...“.
Фразата предизвиква вълнение сред учените. Всъщност това е първото доказателство, че Христос е бил в брачна връзка. Поне в това Кинг убеждава всички.
„За юдейското общество от I век е доста странно, че мъжът не е женен – отбелязва изследователят. – Логично е Исус да се е оженил, за което свидетелства намереният текст.“
Четири години по-късно става ясно, че папирусът е фалшив. Артефактът бил създаден от бизнесмена Уолтър Фриц, който решил да спечели допълнителни пари от шумотевицата.
Освен това учените твърдят, че безбрачието сред евреите не се е считало за срамно по това време. По времето на Христос в Юдея имало много секти, чиито привърженици живеели в затворени общности, най-често в пустинята. Най-известните са есеите.
Фрагмент от ръкописа на Септуагинта от Кумран. В гръцкия текст Тетраграматонът на името Яхве (יהוה, обозначен със стрелка) е изписан с еврейски букви, а не е преведен с думата κύριος (Господ). Public Domain
„Който е уличен в тежки грехове, се изключва от ордена, но изключеният често умира по най-нещастния начин. Обвързан с клетва и навик, такъв човек не може да приема храна от не-събрат – затова е принуден да яде само зеленина, така се изтощава и умира от глад“, пише древноеврейският историк Йосиф Флавий за култа.
"Повече грък"
Някои учени числят Исус към есеите. Нищо чудно – както в свитъците, така и в евангелските текстове непрекъснато се говори за „края на времената” и „всеобщия съд”.
Има обаче съществен аргумент против: членовете на сектата, заминавайки за пустинята, вече не се връщат в цивилизацията. И Христос, както е известно, на 30-годишна възраст е започнал активно да проповядва.
Той обяснявал учението чрез притчи - доста разпространена форма на разказване на истории в Близкия изток. Но в Писанието подобни истории изобилстват от метафори и сложни реторични средства.
Оттук и друга теория: Спасителят е познавал гръцкия език и култура. Очевидно е получил образование в Бетсаида, едно от най-споменаваните селища в Новия завет.
"Дълго време то е било заровено под земята. Чак наскоро беше изучавано: намериха по-специално монети от времето на император Нерон и останки от баня. Това е бил доста развит град, по-античен от юдейския", обяснява израелският археолог Мордехай Авиам.
Няма обаче доказателства, че Христос е владеел гръцки. „Всичките му фрази са или на еврейски, или на арамейски“, казва библеистът Михаил Скобелев, преподавател в Московската духовна академия.
Основният проблем е липсата на източници. Нехристиянски автори от онази епоха споменават мимоходом Исус. Може би учените никога няма да разберат за неговите „скрити години“.