Ново мащабно раздвижване на пазара за филмов стрийминг. Лидерът Netflix и японският конгломерат Sony парафираха споразумение, с което разширяват партньорството си. Netflix вече предлагаше съдържание от анимационното студио Sony Pictures Animation, а с новите попълнения към каталога на платформата се добавят нови и стари продукции на филмовото студио на японския медиен гигант Sony Pictures Entertainment.
Според условията на договора от следващата година Netflix придобива ексклузивното правото за 18 месеца да излъчва новите театрални продукции на Sony след пускането им на големия екран. В пакета от съдържание също така се включва правото на стрийминг платформата първа да пусне заглавията на Sony, които излизат директно за малкия екран, както и достъп до хитови филмови и телевизионни продукции, чиито права се държат от медийния конгломерат.
Сделката е още един ход от Netflix за затвърдяване на лидерската си позиция при филмовия стрийминг. Тази стъпка също така е логична и за развитието на Sony, което досега бе единственото голямо продуцентско студио необвързано със стрийминг платформа.
Няма официална информация за стойността на договора, но към момента е ясно, че той ще важи само за САЩ.
Netflix
Световният медиен пазар коренно се видоизменя. Едната голяма промяна се състои в скорошните мащабни консолидации между медийни гиганти. Другата е преминаването към бизнес модел, при който компаниите, притежаващи филмовите студиа, с малки изключения, предпочитат да излъчват своето съдържание на собствени стрийминг платформи.
Все още Netflix води на този пазар, но това съвсем не означава, че компанията може да си отдъхне. Конкуренцията в лицето на Hulu, Disney+, HBO Max, Amazon Prime, Apple TV и др., също разполага с богати колекции от хитови заглавия, амбиция да придобие по-голямо парче от лъвския пай, както и финансовата и техническа възможност да го постигне.
Покрай партньорството си с филмовото студио Netflix ще попълни каталога си с блокбъстъри като Spider-Man, Jumanji и Bad Boys. На платформата също така ще се появи и хитовият комедиен сериал Seinfeld.
Sony
Другият контрагент в сделката Sony също получава сериозен тласък в състезанието между филмовите студиа. В САЩ Netflix разполага с над 70 милионна аудитория от абонирани потребители, което е атрактивен потенциал за новите и стари продукции на Sony. Изглежда, че да разчита на външна компания за стрийминг е предпочитан модел за японския медиен гигант, който през 2019 продаде стрийминг платформата си Crackle.
Японският конгломерат е също така сред лидерите в друга сфера, която спомага за развитието на стрийминга-електронните игри. Петото поколение на игровата конзола PlayStation излезе миналата година, като достатъчно бройки бяха вече изкупени, че към момента конзолата да не е налична на много места по света.
Стрийминг
Бъдещето на стрийминга, под всякаква форма, се очертава да бъде бляскаво с оглед на растящите предпочитания на потребителите за денонощен достъп до разнообразно развлекателно съдържание.
И тук големите играчи на пазара са собственост на познати корпоративни имена. Най-голямата стрийминг платформа си остава YouTube, който заема уникална ниша, като освен видеоклипове предоставя стрийминг на живо, както и телевизионно, музикално и филмово съдържание (съответно чрез YouTube TV, YouTube Music и YouTube Premium).
Сериозен пазарен интерес представлява лайв стриймингът, където значителен дял се държи от Twitch, чийто собственик е Amazon. Макар да предоставя платформа за лайв стрийм на всякаква тематика, Twitch е особено популярна сред геймърите, които пък представляват една от основните движещи сили в стрийминг индустрията.
Докато популярността на стриймването и гледане на стриймове на живо расте, редица компании откриват, а други затвърждават, присъствието си в сферата. Наскоро лидерът в онлайн казината PokerStars привлече цели шестима покер стриймъри, които да представляват бранда в Twitch. Преди броени дни пък Logitech стана официалният хардуер доставчик на северноамериканското издание на Twitch Rivals-турнир по електронни спортове, който изправя едни срещу други Twitch стриймъри и бивши професионални геймъри.
По всичко личи, че развлекателният бизнес продължава стремглаво да измества центъра си към канали на разпространение, които позволяват на потребителите да изберат любимото си съдържание, вместо да се съобразяват с предварително зададена програма. С това се променят бизнес моделите както на компаниите, които създават и разпространяват развлекателно съдържание, така и на тези, които използват стрийминг платформите за реклама. Последните разчитат все повече на продуктово позициониране и инфлуенсъри, което от своя страна води до основни промени и в маркетинговата и рекламна индустрия.