Тъмната енергия представлява 66,2% от масата на Вселената

20 октомври 2022, 09:25 часа • 5326 прочитания

Нобеловият лауреат Адам Рийс (2011) и колегите му са получили уточнени данни за структурата на Вселената, показващи, че тъмната енергия представлява около 66,2% от общата маса на Вселената, докато останалите 33,8% са заети от видимата и тъмната материя. Работата е публикувана в The Astrophysical Journal. Резултатите бяха обявени от пресслужбата на Харвард-Смитсъновия център по астрофизика (CfA).

„Усъвършенствахме основните космологични параметри, като анализирахме взривовете на повече от 1500 свръхнови от тип Ia. В много отношения нашият проект Pantheon+ е кулминацията на повече от две десетилетия усърдно сътрудничество между теоретици и експериментатори, насочено към разкриване на природата на Космоса“, казва Адам Рийс, професор от университета Джон Хопкинс в Балтимор (САЩ).

В края на миналия век, докато наблюдавали свръхнови от тип Ia, Рийс и колегите му открили, че Вселената не просто се разширява, а го прави все по-бързо и по-бързо. Причината за ускореното разширение на нейните граници, както смятат физиците днес, е така наречената тъмна енергия – мистериозна субстанция или свойство на пространството, чиято природа остава една от главните загадки на съвременната наука.

Според старите оценки на учените тъмната енергия представлява приблизително 68% от общата маса на Вселената, докато видимата и тъмната материя представляват приблизително 5% и 26% от общата маса на Вселената. Тези стойности, както отбелязва Рийс, са много приблизителни поради малкия брой наблюдения. Този факт, както и наскоро откритите аномалии в скоростта на разширение на Вселената, накарали водещи космолози и астрономи наблюдатели да стартират проекта Pantheon+ през 2019 г.

Двойна точност на измерване

Като част от тази инициатива учените продължили да наблюдават експлозиите на свръхнови от тип 1, като използвали и други подходи за изследване на триизмерната структура на Вселената, включително наблюдения на променливи звезди цефеиди. Това позволило на учените да определят точните разстояния между Млечния път и далечните галактики и да преценят скоростта, с която те се отдалечават една от друга под действието на тъмната материя.

Общо астрономите и космолозите са проследили взривовете на повече от 1500 хиляди свръхнови от тип Ia, а също така проучили подробно четири дузини далечни галактики, в които са се случили такива експлозии на звезди и където присъстват цефеиди. Техните периодични колебания в яркостта позволили на космолозите да изчислят точно разстоянието на тези галактики от Млечния път.

В резултат учените удвоили точността на измерванията на космологичните параметри, включително скоростта на разширяване на Вселената, както и дела на тъмната енергия, видимата и тъмната материя. Първият показател, както отбелязва Рийс, остава аномално висок за близките обекти – 73,4 километра в секунда на мегапарсек (3,2 милиона светлинни години). Това станало още един аргумент в полза на съществуването на аномалии в процеса на разширяване на Вселената, открити от Нобеловия лауреат и колегите му през 2016 г.

На свой ред новите изчисления на Рийс и колегите му показали, че делът на тъмната енергия по-рано е бил малко надвишен – всъщност той е 66,2%, а не 68%, както се смяташе. По същия начин общият дял на видимата и тъмната материя е около 33,8%, а не 31%.

В близко бъдеще учените планират да изчислят как получените от тях промени в космологичните параметри ще повлияят на характера на разпределението на галактиките и на облика на Вселената като цяло.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Раждането на черна дупка ударило земната атмосфера