Шансовете да открием извънземни зависят от разширението на Вселената

01 март 2016, 18:15 часа • 11521 прочитания

Скоростта на разширение на Вселената е пряко свързана с шансовете ни да открием извънземен живот, са установили физици от Израел, САЩ, Испания и Норвегия. Те са изучили влиянието на темповете на разширение на Вселената и величината на космологичната константа върху появата на живота. Изследването е публикувано в сп. Physical Review Letters, съобщава Science News.

Учените се заинтересували от действието, което може да окажат гама-експлозиите върху обитаемите планети от типа на Земята. Гама-експлозиите са най-мащабните изригвания на електромагнитна енергия, които се случват във Вселената при взрив на свръхнова звезда.

С помощта на моделиране изследователите са оценили влиянието на темповете на разширение на Вселената (а следователно – и величината на космологичната константа и свързаната с нея тъмна енергия) върху появата на потенциално обитаеми планети.

Физиците са установили справедливостта на антропния принцип, според който животът във Вселената е възможен затова, защото за него благоприятстват стойностите на описващите природата параметри, по-конкретно – космологичната константа.

Съществуващата скорост на разширение на Вселената (и отговорната за нея космологична константа) водят до минимално въздействие на гама-експлозиите върху Земята и осигуряват достатъчно производство на водород за формирането на звезди и планети около тях.

Изследователите са установили, че отклоненията на тази константа от сегашната стойност в по-голяма или по-малка посока ще повлияе изключително силно на това, как се е зараждал животът във Вселената и на неговото зараждане на Земята.

Като цяло всички тези изменения ще бъдат изключително негативни – нейното увеличение ще доведе дотам, че звездите просто ще прекратят да се формират, което автоматично ще постави точка на зараждането на живота, а намалението ще доведе до рязък ръст в честотата на гама-експлозиите поради повишението на „плътността на населението“, което също ще занули шансовете за зараждане на живот.

Що се отнася до Земята, то ние в това отношение сме „двойни късметлии“ – не само живеем във Вселена с „точната“ космологична константа, но и се намираме в галактика, притежаваща малко спътници джуджета, където гама-експлозиите следва да се случват по-често, отколкото в големите „звездни мегаполиси“. Съответно пришълците извън пределите на Млечния път следва да се търсят в аналогични условия.

Подобни резултати, както смятат учените, свидетелстват в полза на така наречения антропен принцип. Той гласи, че ние съществуваме, защото стойността на фундаменталните константи в наблюдаваната от нас Вселена са именно такива, че да можем да се появим.

Открит остава въпросът, доколко гама-експлозиите всъщност са опасни за разумния и неразумния живот. Днес редица учени смятат, че Земята е преживяла едно такова събитие преди 460 милиона години, като е загубила около 80% от видовете съществуващи тогава същества, но с това са съгласни далеч не всички астрономи.