Разкопки на Венера. Учените са сигурни, че на нашата съседка може да има древни вкаменелости

10 ноември 2022, 09:12 часа • 10443 прочитания

Геологът Ричард Гейл от лондонския университет „Роял Холоуей“ вярва, че някога може да е съществувал живот на Венера. Ученият смята, че ако това е така, то микрофосили (малки вкаменелости от живи микроорганизми) все още може да бъдат открити в древни скали във високите части на Венера. И това е достатъчно лесно да се направи, пише Forbes.

Ако е имало микробен живот на Венера, казва Гейл, това е много по-вероятно от съществуването на живот на Марс в далечното минало. И това е въпреки факта, че сега на Венера температурата достига 450 градуса по Целзий, а налягането 92 пъти надвишава земното.

Според изследователя определено е невъзможно да се намери органична материя в малки вкаменелости на Венера, но този органичен материал в крайна сметка се е превърнал в силикати и те могат да издържат на температури до 1000 градуса по Целзий. Но много астробиолози сега смятат, че такива микрофосили не биха могли да оцелеят в екстремните условия на Венера в продължение на милиарди години.

„Но смятам, че микрофосили може да бъдат открити особено там, в тесерите на висока надморска височина на Венера“, казва Гейл.

Тесерите са пресечена местност с голяма надморска височина, които съставляват приблизително 8% от повърхността на планетата. Това са тектонично деформирани области, които може да са останки от древна континентална кора.

Според Гейл вкаменелости от микроорганизми, развили се във вода, може да бъдат намерени в древни скали, които са на 3,5 милиарда години. Въпреки че ученият не е сигурен дали на Венера е имало морета и океани, той все пак смята, че ако е имало, значи там се е развил живот.

„Смятам, че ако на Венера е имало океани, то тази планета е приличала на Земята за няколко милиарда години. Например на нашата планета преди 3,5 млрд. години са се появили микроорганизми, които биха могли да възникнат и там“, казва Гейл.

Ученият смята, че е необходимо да се създаде специален космически апарат, който да се движи свободно в атмосферата на Венера и да кръжи ниско над нейната повърхност. Това устройство може да извършва повърхностни проучвания от височина няколко метра и когато открие нещо интересно, да се спуска на повърхността В тази област апаратът може да вземе проби и да извърши допълнителен анализ на място.

Но Гейл признава, че все още има технически предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени, за да се изгради такъв апарат. Вече е известно, че нито един изкуствен обект няма да може да „живее“ на Венера повече от няколко часа. Все пак новите технологии и използването на по-здрави материали може да помогнат за преодоляване на тези предизвикателства. Според учения е необходимо и създаването на изцяло нови камери за наблюдение. Гейл е уверен, че хората ще могат да направят това в близко бъдеще.

Наскоро учените заявиха, че най-добрият вариант да се посети Венера е на път за Марс. Според учени нашата съседка ще се окаже една безкрайна страна на чудесата с примамливи гледки и образувания.