Планетата Вулкан от „Стар Трек“ не била планета

10 март 2023, 07:50 часа • 5749 прочитания

Почти пет години астрономите били убедени, че около звездата 40 Еридан A, спомената в поредицата "Стар Трек", обикаля екзопланета, наречена Вулкан. Но сега се оказва, че това не е така.

През 1966 г. започва излъчването на научнофантастичния сериал "Стар Трек", който се превръща в култова класика за няколко поколения зрители. Един от главните герои в оригиналната поредица е Спок от планетата Вулкан, обикаляща около звезда, наречена 40 Еридани.

Планетата, която може да сложи край на живота на Земята

Планетата, която може да сложи край на живота на Земят

Тази звезда съществува в действителност: тя е част от тройна звездна система в съзвездието Еридан и през 2018 г. астрономите съобщиха за откриването на екзопланета край тази звезда, официално наречена 40 Еридани A b, а неофициално – Вулкан. Но сега, пет години по-късно, разочарование очаква феновете на поредицата: изглежда, че няма планета в системата 40 Еридани.

Новото изследване на учени от НАСА не си е поставяло за задача да потвърди или опровергае съществуването на Вулкан: те изучавали списъка с открити екзопланети, избирайки онези, които заслужават по-подробно проучване. Но когато разглеждали данните от 40 Еридани A b, изследователите се сблъскали с някои проблеми.

Преди години астрономите направили извод за съществуването на Вулкан, използвайки метода на радиалната скорост, при който учените анализират различните дължини на вълната на светлината, идваща от звезда. Сигналът, който изследователите смятали за признак за наличието на планета в звездната система, обаче се оказал резултат от активност на повърхността на самата звезда.

Ключът към мистерията на Вселената: космическа аномалия изненада учените

Въпреки това, както подчертават астрономите, „гибелта на Вулкан“ не означава, че в системата 40 Еридани няма планети, подходящи за неговото описание – просто все още не сме ги намерили. Освен това има още много светове, споменати в "Стар Трек", и рано или късно земните телескопи ще се обърнат към техните звезди в търсене на нови планети.

Изследването е публикувано на сървъра за препринт arRxiv.