Откриха необичайна прогонена планета

03 декември 2015, 11:23 часа • 10679 прочитания

Американски астрономи откриха необичайна прогонена планета в съзвездие Южен кръст, разположена 16 пъти по-далече от своята звезда, отколкото се намира Плутон от Слънцето.

Газовият гигант HD 106906b се намира на рекордното разстояние от 650 астрономически единици от звездата HD 106906, разположена само на 300 светлинни години от Земята.

HD 106906 се отнася към слънцеподобните звезди, образували се съвсем скоро по космически мерки. Газовопраховият диск, от който са се образували звездата и нейните планети, вече се е разсеял, като в края на системата се е съхранил плътен пояс от комети.

Наблюденията на тази звездна система са показали, че HD 106906b може да се е родила не там, където сега лежи нейната орбита, а е била изхвърлена от своето място в края на системата в резултат на гравитационни въздействия.

Според една от хипотезите прогонената планета се е преселила на края на системата, след като близо до HD 106906 е преминала друга звезда, чието привличане може да е повлияло на протопланетния диск и да го е дестабилизирало. В резултат орбитата на планетата сега е силно наклонена (около 20 градуса) спрямо родителската звезда и кометния пояс.

Резултатите от изследването са публикувани в изданието Astrophysical Journal.