"Нови хоризонти" отнесъл прашинки от орбитата на Плутон

18 март 2016, 18:30 часа • 8717 прочитания

Прахоуловителите на сондата „Нови хоризонти“ са предали на Земята данни за събраните от тях частици прах в околностите на Плутон, които се оказали неочаквано малко.

Това свидетелства, че луните на планетата джудже влизат в качеството на своеобразни космически „прахосмукачки“, става ясно от статия, публикувана в сп. Science.

„Главният ни извод се състои в това, че Космосът в околностите на Плутон е практически празен. Всеки космически „боклук“, възникнал, когато луните на Плутон са били захванати от неговото привличане или са се формирали в неговите околности в хода на сблъсъци между други небесни тела, е бил „разчистен“ в хода на някакви планетни процеси“, казва Францес Багенал от университета на Колорадо в Боулдър (САЩ).

Багенал и нейните колеги, работещи с плазмените и праховите инструменти на сондата „Нови хоризонти“, са представили първите научни резултати, получени от прахоуловителите и други уреди по време на сближаването с Плутон и полета през неговата система, което се случи на 14 юли 2015 година.

Още през 2011 година лидерът на проекта „Нови Хоризонти“ Алън Стърн и другите участници в мисията сериозно се притесняваха, че Плутон е заобиколен от огромно количество малки и големи отломки от астероиди, сблъсъкът с които може да е фатален за сондата.

За оценка на опасността от това „минно поле“, както го наричаха членовете на научния екип, НАСА създаде специална комисия, която подготви сравнително безопасен маршрут на движение на сондата, а също и няколко резервни траектории на полета. Ситуацията се усложняваше от това, че реалният облик на системата на Плутон беше видяна от учените чак 10 дни преди сближаването с планетата джудже, което почти ги лиши от свобода на маневри.

За щастие опасенията на НАСА не се оправдаха – препятствия на пътя на „Нови хоризонти“ нямаше и сондата прелетя покрай Плутон на минималното и най-комфортно за наблюдение разстояние. Този полет позволи на Багенал и нейния екип да оценят колко прах се съдържа в околностите на Плутон и да сравнят нейното количество със „запрашеността“ на другите части от Слънчевата система, през които е прелетяла сондата.

Доста неочаквано прах около Плутон практически напълно липсва – въпреки очакванията на учените прашинките на орбита около планетата джудже са малко повече, отколкото в празнините между планетите в Слънчевата система. Според планетолозите инструментите на „Нови хоризонти“ са уловили само 16 прашинки при сближаването с Плутон и само една – при прелитането през неговата система.

Друга странност, открита от „Нови хоризонти“, е било това как Плутон си взаимодейства със слънчевия вятър. Както отбелязват изследователите, потокът заредени частици и плазма почти не отнася молекулите газове от атмосферата на Плутон в Открития космос, тъй като планетата джудже, по загадъчни засега причини, почти не взаимодейства с тях.

Това прави Плутон за пореден път уникален обект от Слънчевата система, който е съвсем различен от Земята, защитена от магнитно поле от слънчевия вятър, нито пък прилича на Марс и Венера, които нямат подобна защита, допълва РИА Новости.