Неизвестна физика пази Вселената от разруха

03 август 2015, 15:57 часа • 21071 прочитания

Физици теоретици изясниха, че микро черните дупки трябва да предизвикат колапс на Вселената. Това обаче не се случва, което сочи съществуването на неизвестна физика - тя предпазва вакуума от колапс, се казва в статия, публикувана в сп. Physical Review Letters.

"Нашата работа не показва, че Големият адронен колайдер може да ражда подобни черни дупки и че те могат да унищожат Вселената. Не бива да се говори "Ужас, кошмар, унищожаваме Вселената". Всъщност ние сме открили някакви неизвестни физични принципи, които стабилизират вакуума и не позволяват на частиците да "пропадат" надолу“, казва Ян Мос (Ian Moss) от университета на Нюкасъл (Великобритания).

Според теорията на Хигс Вселената се пронизва от особено поле, с което взаимодействат всички съществуващи елементарни частици – колкото по-силно се свързват те с полето, толкова по-висока ще бъде тяхната маса. Ако такова поле съществува, то трябва да съществуват и Хигс бозони – частици, отговорни за неговото взаимодействие с протоните, електроните и други прояви на видимата и тъмната материя.

Едно от възможните следствия от съществуването на полето се явява това, че ние живеем не в истински, а в така наречения фалшив вакуум. Това означава, че най-ниското енергийно състояние, в което могат да се намират частиците в нашия свят, което физиците наричат "вакуум", всъщност не се явява абсолютна "нула" или минимум на езика на математиците.

Както показали изчисленията на Мос и колегите му, "абсолютният вакуум" ще съществува в микроскопични черни дупки, като тези, от които толкова се страхуваха хората в миналите години и смятаха, че могат да се родят на Големия адронен колайдер по време на експерименти със сблъсък на частици.

Появата на подобни "мехури" с истински енергиен вакуум в черната дупка се явява катастрофално събитие, както обясняват физиците. Тъй като такъв вакуум е "по-изгоден" от енергийна гледна точка, неговият "мехур" практически мигновено ще изпълни цялата Вселена, освобождавайки енергията, запасена в "лъжливия вакуум". В резултат на това тя буквално ще "закипи" и ще прекрати своето съществуване.

Подобни черни дупки принципно биха могли да са се родили в хода на сблъсъците между частици за 13,8 милиарда години съществуване на Вселената, или да се появят в зората на живота в света.

Всички ние съществуваме, което означава, че има някакъв неизвестен ни квантовофизичен принцип, който стабилизира фалшивия вакуум и не позволява на подобни "мехури" да го разрушат.

Според Мос бъдещите експерименти на Големия адронен колайдер с Хигс бозони и други екзотични частици могат да дадат ключ за търсенето на новата, все още неизвестна ни физика, защитаваща Вселената от разпад, допълва Мегавселена.