Намериха източника на извънземните сигнали

25 февруари 2016, 09:20 часа • 8152 прочитания

Астрофизици за първи път са открили източника на бързите радиоимпулси, които преди са приписвани на извънземни. Откритието е извършено с помощта на оптични обсерватории и радиотелескопи, а резултатите от изследването са публикувани в сп. Nature.

Бързите радиоимпулси са непродължителни изблици, които водят до изхвърляне на огромно количество енергия в космическото пространство (еквивалентно на изпусканото от Слънцето за няколко десетки хиляди години излъчване). Досега учените са регистрирали 16 такива сигнала.

Местоположението на сигналите поради тяхната неочакваност досега не е откривано. В представеното от учените изследване се съобщава за откриването на източника на сигнала FRB (fast radio bursts) 150418, фиксиран на 18 април 2015 година от обсерваторията Паркс в Австралия.

Разработената специално за изследването на бързите радиоимпулси система за оперативно реагиране е позволила с помощта на други телескопи да се определи източникът на сигнала с точност, която хиляда път превишава аналогичните измервания за други подобни събития.

Източник на сигнала е била елиптична галактика, разположена на шест милиарда светлинни години от Земята. Учените са успели да определят дисперсията – разликата между кратковълновата и дълговълновата част, обусловена от загубата на енергията на излъчването при неговото преминаване през веществото.

Това позволило да се оцени плътността на материята, през което е преминало излъчването. Получените данни се намират в добро съответствие със стандартния космологичен модел. Учените се надяват да открият нови източници на бързи радиоимпулси и да ги използват за проверка на космологичната теория.

Слабо е вероятно източник на FRB 150418 да е бил пулсар. Преди учените смятали, че FRB 110523 може да е свързан с магнетар (бързо въртяща се неутронна звезда) или с блицар (въртяща се неутронна звезда, чиито центробежни сили я предпазват от свиването ѝ в черна дупка.