Астрономи откриха гробище от "мъртви" галактики

11 февруари 2022, 07:55 часа • 5339 прочитания

Международен екип от астрономи е открил в данните от обсерваторията Кек признаци за масивен куп млади галактики, повечето от които вече са "мъртви". Това е първият път, когато астрономите наблюдават подобно необичайно явление, и може би това ще ги принуди да преразгледат моделите за образуване на галактични купове в ранната Вселена.

Галактичният куп е система, обикновено състояща се от десетки относително близко разположени и гравитационно свързани галактики. Постепенно куповете растат, улавяйки все повече галактики под въздействието на гравитацията. Във връзка с това в съвременната Вселена може да съществуват купове, състоящи се от стотици и дори хиляди галактики.

Галактичните купове в ранната Вселена (наричани още протоклъстери), които можем да наблюдаваме и до днес, се състоят главно от активно образуващи звезди галактики. С течение на времето някои галактики от протоклъстерите изчерпват газа, от който се образуват звезди, и те се превръщат в така наречените мъртви галактики. Но ново изследване, публикувано от международен екип в Astrophysical Journal, изглежда, е открило куп, който нарушава тази последователност.

Физици опровергаха съществуването на паралелни вселени

„В ранната Вселена всички открити досега протоклъстери са пълни с активно образуващи звезди галактики - пояснява Иън Макконачи от Катедрата по физика и астрономия в Калифорнийския университет в Ривърсайд и водещ автор на изследването. - Но невероятното е, че за разлика от всички други протоклъстери, открити през тази епоха, много от галактиките в MAGAZ3NE J0959, изглежда, са спрели да образуват звезди.“

В своята работа авторите описват протоклъстера MAGAZ3NE J095924+022537, който се състои от най-малко 38 галактики и се намира на около 11,8 милиарда светлинни години от нас: това означава, че виждаме този куп в момента, когато Вселената е била на не повече от два милиарда години. Независимо от това делът на почиващите (или мъртви) галактики в изследвания протоклъстер е около 73%. В същото време за купове с приблизително същата възраст и маса тази цифра не надвишава средно 12%.

„В центъра на MAGAZ3NE J0959 се намира свръхмасивна галактика, която вече е натрупала маса от над 200 милиарда слънчеви маси. Защо тази свръхмасивна галактика и толкова много от нейните съседи са образували повечето от звездите си и след това са станали неактивни, когато Вселената е била все още толкова млада, за разлика от други известни протоклъстери от същото време, е голяма мистерия“, добавя съавторът на изследването Бенджамин Форест от Калифорнийския университет в Дейвис.

Астрономи показаха черната дупка в центъра на Млечния път (СНИМКИ)

Протоклъстерът MAGAZ3NE J0959 е бил открит по време на обзора на обсерваторията Кек с абревиатурата MAGAZ3NE - „Масивни древни галактики с Z > 3 в близката инфрачервена област на спектъра“, предназначен за откриване и изследване на свръхмасивни галактики и техните съседи. Както отбелязват учените, появата на нови мощни космически телескопи - като наскоро пуснатия телескоп „Джеймс Уеб“ - скоро трябва да покаже дали има други протоклъстери, подобни на MAGAZ3NE J0959, които чакат да бъдат открити в ранната Вселена.

„Ако такива галактични купове се открият в голямо количество, сегашната парадигма за формиране на протоклъстери ще изисква сериозно преразглеждане. Необходимо е да се разработи нов модел за образуване на протоклъстери, които съществуват в различни състояния в ранната Вселена. Ако много от галактиките, населяващи такива протоклъстери, действително угасват през първите два милиарда години, това почти сигурно ще създаде сериозни проблеми за настоящите модели на образуване на галактики “, заключава Форест.