Голямата награда на журито и наградата на критиката в Кан, „Златен глобус” и номинация за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм
След световната си премиера в Кан, драмата за Холокоста на унгарския дебютант в игралното кино обра наградите на най-престижните международни фестивали, в това число и Специалната награда на журито в Сараево ’15, „Алуминиев кон” за режисьорски дебют и наградата за най-добър режисьор в Стокхолм ’15, „Златна количка” за най-добър филм в Загреб ’15.
Радикален като съдържание и провокативен като изобразителен експеримент, „Синът на Саул” описва историята на Саул Ауслендер - евреин, който е депортиран в концентрационния лагер в Аушвиц и попада сред „зондеркомандос” - затворници, работещи в газовите камери. Един ден Саул открива тялото на момче, което прилича на сина му, и прави невъзможното да го погребе достойно.
„Питах се какви усещания са имали евреите, когато са пристигнали на рампата в Биркенау. Какво са виждали? Какви са били последните им часове? Това ме накара да заснема филма”, казва пред медиите 38-годишният Ласло Немеш, потомък на украински евреи, намерили смъртта си в Аушвиц. Интересът му към темата е провокиран от сборник с текстове на членове на отрядите „Зондеркомандос”.
„Синът на Саул” е първият пълнометражен филм на Ласло Немеш, който го изстрелва на върха. Роден през 1977 година в Будапеща, той учи история, международни отношения и драматургия в Париж, а след това работи като асистент-режисьор на късометражни и пълнометражни филми във Франция и Унгария.
Две години е асистент на Бела Тар, като междувременно завършва кинорежисура в училището по изкуства „Тиш” към университета в Ню Йорк. Късометражните му филми „С малко търпение” (2007), „The Counterpart” (2008) и „Джентълменът е освободен” (2010) получават близо 30 награди и имат участие в над 100 международни фестивала.