Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Уникални картини и непоказвани експонати бяха представени в "Нощ на музеите" в Асеновград

25 септември 2018, 13:03 часа • 4004 прочитания

Почивните дни в Асеновград бяха изпълнени със събития и емоции. Три непоказвани досега изложби бяха представени пред асеновградчани и гости на града, в рамките на инициативата „Нощ на музеите“.

Концерт на децата от Музейната школа към Исторически музей-Асеновград, джаз ритми с Веси Пашалиева и фолклорни надигравания и надпявания в Градския парк огласиха Станимака. Повече от 30 картини бяха подредени в юбилейна изложба, открита в Старинно училище „Свети Георги“ в памет на известния асеновградски художник Петър Славов-Кера.

Още над 300 негови произведения се съхраняват в жилище на внука му Петър Писарски, в София. Именно той разказа, че идеята за изложбата се е родила спонтанно.

„Те хубавите неща са със странно начало. Имам страница във Фейсбук, в която съм публикувал наснимано каквото имам в наследство от дядо ми Петър Славов-Кера. Един ден качих снимка с картина - пейзаж, мислейки че тя е от Велико Търново и обявявайки точно това. Малко по-късно получих леко гневен коментар от Атанас Кендев, който ми посочи, че съм сгрешил и картината е изглед от Асеновград. Впоследствие, двамата се запознахме и той пое инициативата да реализира тази изложба. С подкрепата на Община Асеновград тя бе включена в Есенните празници и „Нощт на музеите“.“, разказа пред Actualno.com Петър Писарски.

В експозицията са показани само картини, снимки няма. Представени са предимно пейзажи от града, както и картини с вече несъществуващия „Железен мост“ и със сгради, които също ги няма към днешна дата. Подбрани са и изгледи от чуждестранни градове, сред които Париж и Прага.

Петър Славов-Кера е роден през 1908 г. в старозагорското село Трънково и е починал през 1988 г. Кера се е казвала майка му, а той е взел нейното име, което да ползва, като псевдоним. С Асеновград го свързва съпругата му. Художникът е пътувал и творил едновременно. Бил е учител по рисуване, както в Станимака, така и в Куклен, и в Пловдив. „Асеновград е едно особено място в света.

Където и да се обърнеш, на 360 градуса, можеш да видиш различни хълмове – картини, които заслужават да бъдат нарисувани. Асеновград е вдъхновявал в миналото много художници. Прави го и сега, добре ще е това да се случва и занапред.“, каза в заключение Петър Писарски, цитирайки текст от откриването на изложбата. Юбилейната изложба е посветена на 110-годишнината от рождението и 30-годишнината от кончината на големия асеновградски художник.

В Централна сграда на Историческия музей в Асеновград пък бе представена експозицията „Възцаряване", по повод 800 години от възкачването на престола на цар Иван Асен II. Там бяха подредени различни типове монети (бронзови, сребърни и други), ползвани през времената на владение на различни български владетели. Изложена бе и картата на България, когато тя се е разпростирала на три морета.

Показан бе и интересен „Речник на нумизматичните термини“. Той описва значението на множество старинни думи. Някои от по-интересните от тях са: „билон“ - „метална сплав“; „гологан“ - „народно название на медната монета от 10 стотинки“; „драм“ - „мярка за тегло, равна на 1/400 от оката или на 3,20 грама“. В Етнографската къща бе подредена изложба, именувана „Накитът - огледало на душата". Посетителите имаха възможността да се запознаят с български, руски и украински украшения.

„Накитът изразява женската индивидуланост. Всяка жена носи различни украшения, които отразяват нейния характер. В миналото накити са се носили и от мъже - предимно венци за глава и пръстени. В миналото хората са ползвали украшения предимно при извършване на сватбени ритуали и против уроки или срещу демони.“, обясни уредникът в музейната сграда - Николета Костадинова.

В изложбата са показани огърлици, гривни, пръстени, нагръдници, обици. Всички експонати са от дарители или са намирани при археологически разкопки. Сред най-впечатляващите елементи са брошка под формата на грозд, бронзова пафта със седеф и изобразен двуглав орел (символът на Българската патриаршия), както и пръстен с гравиран череп. Показан е и накит от рог, който се поставя на челото на бивол по време на празници. Вярвало се е, че той закриля животното. Все още изложбите могат да бъдат разгледани в трите музейни сгради в Асеновград.

Ивайло Анев
Ивайло Анев Отговорен редактор
Новините днес