Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Националната галерия в Лондон приписва погрешно картина на Леонардо?

04 април 2018, 08:15 часа • 8572 прочитания

Водещият учен-изследовател на творчеството на Леонардо да Винчи - Мартин Кемп заяви, че Националната галерия в Лондон е приписала картина на Леонардо, която е искала да заеме за изложбата си "Леонардо да Винчи: художник в миланския двор" през 2011-2012 г., предава Artprice.

В последния си седмичен подкаст "The Art Week" Мартин Кемп твърди, че галерията представя Мадона Лита, заем от Държавния музей Ермитаж в Санкт Петербург, като авторска творба на Леонардо, въпреки че самите куратори на Националната галерия смятат, че картината е дело на ученик, предаде БНГЕС.

Както обяснява Кемп в интервю, с което отбелязва публикуването на книгата си Living with Leonardo (Thames & Hudson), почти всички специалисти вярват, че Мадона Лита е "базирана на дизайн на Леонардо ... но действителното изпълнение е на студиото му - картината е от Болтрафио ". В Ермитажа обаче "искат да бъде Леонардо от начало до край".

Кемп, професор в Оксфордския университет, казва, че през 2011 г. Националната галерия се нуждае от Мадона Лита за изложбата "и условията за това са, Татяна Кюстендиева да го каталогизира". Кустодиева, куратор на Ермитажа, е единственият специалист от важна институция, който пише текст за лондонския каталог.

Тя каталогизира Мадона Лита като изцяло дело на Леонардо, датирано от 1491-95 г. Вместо да обмисли сериозно други възможни при подробното й описание, тя заявява, че има "неоспорими доказателства" за майсторската ръка. Изложбата на Националната галерия, която включваше и новооткритата Салватор Мунди, се смяташе за важна при изследването на Миланското творчество на Леонардо.

В своето въведение в съответния раздел на каталога, кураторът на Националната галерия Лука Сисон (който сега е в Нюйоркския музей на изкуствата) признава, че има мистерии около Мадоната Лита, като много историци на изкуството я смятат за "студийна творба, вероятно от Болтрафио“. Сисон обаче избягва изрично да посочва своята гледна точка.

На въпроса дали е обезпокоително, че Националната галерия постави своето име под атрибуция, която очевидно не е подкрепена от собствените й куратори, Кемп отговори, че това е "притеснително". Той също така сподели, че е озадачаващо за учените, които са забелязали в изложбата проучвателна рисунка на драперията от Мадона Лита, приписана на Болтрафио. Всеки посетител може да си зададе въпроса: "защо Леонардо прави нещо въз основа на рисунка на ученик?"

Нито Националната галерия, нито Сисон желаят да коментират твърденията на Кемп. Изложбата "Леонардо" се оказа една от най-популярните в историята на галерията, привличайки 324 000 посетители.

Евгения Чаушева
Евгения Чаушева Отговорен редактор
Новините днес