Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Картина на Жорж Папазов стана част от колекцията на център "Жорж Помпиду"

30 януари 2024, 15:36 часа • 1658 прочитания

Преди една година г-н Ксавие Ре - директор на Националния музей за модерно изкуство на Франция, известен още като Центъра "Жорж Помпиду", е бил в България по покана на Френския институт и във връзка с изложбата "Жорж Папазов – Осветителят" в Националната галерия. Той е разгледал експозицията заедно с куратора Мария Василева и с Георги Василев, чиято колекция е изграждала гръбнака на експозицията. Г-н Ре е бил изключително впечатлен от творчеството на художника и е изказал огромното си съжаление, че музеят не притежава негови творби.

Още тогава в личен разговор между него и колекционера са започнали преговорите за дарение на една творба на френския музей. Професионалният процес по избора на картината е включвал внимателно изследване на колекцията лично от директора и от специалисти по сюрреализъм. В крайна сметка изборът се е спрял на "Мечтание", 1925, маслени бои и пясък на платно, 72.5 x 60 cм., подписана и датирана долу дясно. През изминалата седмица журито по прием на нови творби в колекцията на музея е одобрило и приело картината и тя вече е част от фонда.

Още: След близо 100 години: Откриха изгубена картина на Густав Климт (СНИМКА)

Творчеството на Жорж Папазов 

През 20-те години на ХХ-ти Жорж Папазов започва да създава странни, абстрактни образи, които носят сюрреалистично внушение и разкриват непознати светове. Много характерни за него са огромните очи-прозорци, през които се виждат пейзажи, преминаващи границата на реалността. Художникът използва пясък във фоновете на картините си, за да придаде плътност на повърхността на изображението. Работата в тази посока, използването на необичайни материали и похвати, е част от опита за освобождаване от традиционните методи на рисуване и мислене. Разчитането на ефекти, породени от случайността, съвпада с идеите на автоматичното писане при сюрреализма.

Снимка: PR

Създадените с пясък композиции също напомнят детски рисунки и разчитат на силата на въздействието на първичното и непринуденото. Папазов навлиза в същността на картината, опитвайки се да въздейства единствено с нейната плът – всички класически методи на построяване на композицията са изоставени и тя въздейства със своята триизмерност, получена от натрупванията на материал. Образът разчита на въздействието на грубите, експресивни, мощни натрупвания по повърхността. Според изкуствоведа Андрей Наков историята на изкуството познава много малко примери на такова пълно освобождаване на живописта.

Изборът на картината от страна на Националния музей на Франция е базиран на възможността за нейната успешна интеграция във вече съществуващата колекция и осветляването на името на Жорж Папазов като един от най-видните представители на сюрреализма и на световното изкуство от първата половина на ХХ-ти век.

Още: Показват първите известни творби на Рембранд в музей в родния му град

Яна Баярова
Яна Баярова Отговорен редактор
Новините днес