Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Авторът на "Боен клуб": Премахнете "мисловните" глаголи от речника си

09 октомври 2013, 12:28 часа • 330168 прочитания

Чарлз Майкъл "Чък" Паланюк е американски писател и журналист на свободна практика, роден на 21 февруари 1962 г.

Най-популярният му и награждаван роман е „Боен клуб“, по който по-късно е направен филм, режисиран от Дейвид Финчър, с участието на Брад Пит, Едуард Нортън и Хелена Бонъм Картър.

Сайтът azcheta.com преведе гледната му точка за това как се става добър писател. Публикуваме я без промени:

"В рамките на шест секунди ще ме намразите. След шест месеца обаче ще бъдете по-добър писател.

Каква е причината и за двете? Казвам го директно – от този момент нататък, поне за последната половин година, не ви се позволява при писането си да използвате глаголи, свързани с мисловния процес на героите. Такива са например “мисля”, “знам”, “разбирам”, “вярвам”, “искам”, “спомням си”, “представям си”, “желая” и още десетки, дори стотици, които обожавате да използвате.

О, да не забравя и “обичам” и “мразя”. Както и глагола “съм” и “имам”. Но за това по-късно.

Докато някъде около края на този шестмесечен период, който обявявам, просто няма да можете да напишете “Кени се чудеше дали Моника всъщност няма против излизанията му навън по нощите…”

А вместо това ще пишете следното:

“В сутрините след нощите, в които Кени бе гулял навън след последния градски транспорт, принуден в крайна сметка да си хване стоп или да си вземе такси към вкъщи, само и само да се върне при една правеща се на заспала Моника (защото тя никога не спеше толкова тихо), именно в тези сутрини, след тези разходки, тя щеше да сложи само своята чаша кафе в микровълната, за да я стопли. Неговата нямаше и да докосне”.

Нека дам малко примери, които да обрисуват това, което искам да кажа. Целта е не вашите герои просто да знаят нещо – нужно е да представите детайлите около дадена сцена така, че читателят да ги осъзнае, да ги желае, да ги почувства и визуализира.

Никакво “Адам знаеше, че Гуен го харесва”.

По-скоро: “В междучасията, Гуен винаги се облягаше на неговото шкафче, когато той отиваше към него да го отвори и да си вземе нещата. Тя завърташе очи, след което си тръгваше, оттласквайки се с един крак и оставяйки отпечатък от черно токче по металния шкаф. Наред с това след нея се разнасяше финия аромат на парфюм, а ключалката оставаше топла от задника й. Абсолютно същата ситуация се повтаряше и следващото междучасие, без изключение”.

Фокусирате се върху сетивата на читателя и му давате детайлите: действие, миризма, вкус, звук, усещане. В стандартна ситуация писателите използват “мисловните” глаголи в началото на даден параграф. Един вид слагат на масата намерението на героя си и след това го илюстрират.

Например:

“Бренда си знаеше, че няма как да свърши работата навреме. Задръстването се виеше отдалеч, а батерията на телефона й бе паднала. Вкъщи кучетата със сигурност вече нетърпеливо я чакаха да ги изкара навън, и ако не го направеше, щеше да е нужно да чисти след тях. На всичкото отгоре бе обещала и да полее цветята на съседите…”

Виждате ли как първото изречение е “тезата” – Бренда просто няма как да успее да осъществи ангажимента си? Тази теза обаче отнема изненадата и отслабва влиянието на следващите изречения – вече знаем, че Бренда е обречена, остава само изброяването на причините. Най-лесният начин за преформулировка е да сложите подобно изречение след логическия път, по който читателя да стигне до неговата същина. Или да го преформулирате по напълно друг начин.

Мисленето е абстрактен процес. “Знаенето” и “вярването” са мъгливи дефиниции, които са трудноуловими и варират от човек до човек. Историите ви винаги ще са по-качествени ако просто зададете физическата дейност и детайли на героите си, след което оставите читателя сам да интерпретира знанията и надеждите им. Както и обичта и омразата им.

Не казвайте просто “Лиза мразеше Том”.

Подгответе читателя сякаш сте адвокат в съда, детайл по детайл, внимателно презентирайки всяко “доказателство” за омразата на Лиза.

“Докато учителят проверяваше кой присъства в час, точно когато той произнасяше името на Том, точно в този кратък момент, преди Том да заяви присъствието си, Лиза му подшушваше “тъпак”, а той казваше “Тук!”.

Друг проблем, доста характерен за начинаещите писатели, се състои в това, че оставят героите си сами. Докато пишете, е твърде вероятно да сте сами. Докато читателите Ви четат историите Ви, също е твърде вероятно да са сами. Но героите трябва да прекарват изключително малко време в такава обстановка. Защото тя извиква именно десетки “мисловни” глаголи, които са статични и не допринасят много.

Например вместо “Докато чакаше автобуса, Марк започна да се притеснява колко ли точно време ще му отнеме пътя към…”

Можете да предложите това:

“На таблото пишеше, че автобусът ще пристигне точно на обяд. Часовникът на Марк обаче показваше 11:57 часа, а по цялата дължина на пътя, до самия Мол в края му, не се виждаше никакво превозно средство. Със сигурност шофьорът е спрял на някоя отбивка от пътя и е заспал. Тъпият шофьор си спеше блажено, а Марк щеше да закъснее. Или по-лошо – водачът на автобуса бе пиян и щеше да иска от него 75 цента за лукса да се качи на превозно средство, в което да умре след грозно пътно-транспортно произшествие”.

Когато даден герой е сам, той със сигурност ще навлезе във водите на спомените или фантазирането, но дори тогава избягвайте употребата на мисловни глаголи. Почти забравих – забравете и глаголите “забравям” и “спомням си”. Никакво “Уанда си спомни как Нелсън решеше косата й”, а по-скоро “По време на студентските им години, Нелсън решеше косата й с бавни и дълги движения на ръката си”.

Най-добре е да “пакетирате” свой герой с друг и то доста бързо. Съедините ги и нека действието да започне! Не забравяйте да илюстрирате мислите им посредством действия и думи, а не с вглеждане какво има в кутията на мозъците им. И нещо, което обещах в началото, странете от невзрачни и изтъркани глаголи като “съм” и “имам”.

Никакво “Очите на Ан са сини” или “Ан има сини очи”. Заместете го с “Ан се изкашля и махна с ръка покрай лицето си, за да разсее цигарения дим от очите си, сините си очи, преди да се усмихне…”

Вместо скучните “съм” и “имам”, опитайте се да изковете детайли около това как точно изглежда вашият герой, какъв е и какво “има” в себе си посредством действия и жестове.

И така постепенно ще намразите мързеливия писател, който е напълно окей с “Джим седна до телефона и се зачуди защо Аманда така и не му звънна”. Засега обаче ме мразете, ако трябва мразете ме с цялото си сърце, но не използвайте “мисловни” глаголи. След шест месеца може да се побъркате от използване на купища такива…но ви гарантирам, че вече няма да искате".

Виктория Пенева
Виктория Пенева Отговорен редактор
Новините днес