Експертите на Института за пътна безопасност (ИПБ) считат, че издаденото разпореждане от СДВР за преустановяване на движението на велосипедисти по столичните бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Витоша“ и бул. „Фритьоф Нансен“, както и да се обезопасят с плътна ограда зоните на строително-монтажни работи (СМР), е закъсняло с два месеца.
Към днешна дата строително-монтажни работи не се извършват. "Учудваща е липсата на разпоредителни действия от ОПП-СДВР още в момента на започване на дейности (началото на май месец) по въвеждане на нова организация на движението, при положение че същата не е съгласувана според тях", пишат от ИПБ в свое становище.
Още: Няма да слагат плътна строителна ограда около новите велоалеи в София
Има десетки пътища, които не отговарят на изискванията, но МВР гледа само около НДК
Вразпореждането на СДВР не е посочен нито един конкретен дефицит на безопасност при сега действащата организация на движението. "Загрижеността за безопасни условия на труд щеше да е похвална, ако това беше системен подход от страна на МВР. Институтът за пътна безопасност многократно е сигнализирал за липсващи знаци, неправилна или липсваща маркировка, повредени или липсващи обезопасителни пътни системи, но реакция не е последвала. В момента по републиканската пътна мрежа се извършват множество СМР, без същите да са обезопасени с плътна ограда", добавят от института.
Още: Зам.-кмет на Столична община не си признава грешката за движението по "Патриарха"
Пропуски в разпореждането
"В разпореждането на ОПП-СДВР в т. 5 се разпорежда да се проектират нови режими на светофарните уредби. Това е в противоречие на определението на ВАС да се преустановят всички дейности по въвеждане на новата организация на движението", казват от ИПБ.
Снимка: БГНЕС
Новата организация с обновени паркоместа, велоалея и бус лента на трите столични булеварда около НДК беше спряна с решение на Върховния административен съд: Окончателно: Съдът отмени новото движение в центъра на София. От решението на върховните магистрати обаче стана ясно, че София няма Генерален план за организация на движението още от времето на Йорданка Фандъкова - от 2017 г.
Още: МВР забърка още кашата на предишните управляващи: Васил Терзиев в контраатака за "Патриарха"
"В същото време Столична община (СО) все още не е възложила инспекция за безопасност на движението по бул. „Патриарх Евтимий“ , бул. „Витоша“ и бул. „Фр. Нансен“ на сега действащата организация на движението, след като ВАС спря довършването на новата организация на движението", гласи становището на института.
"Закъснялото разпореждането на ОПП-СДВР няма да допринесе по никакъв начин за повишаване на безопасността на движението, но пък ще създаде институционално противопоставяне, с което ще се наруши взаимодействието между стопанина на пътя и контролния орган. Последствията от това ще продължат с години. Министри и кметове идват и си отиват, но институциите остават да служат на хората.
Още: "Центърът на София трябва да е достъпен за хората, не за колите": Говори Богдан Милчев (ВИДЕО)
Институтът за пътна безопасност счита, че са допуснати множество грешки от страна на СО и ОПП-СДВР при въвеждането на новата организация на движението, от които страдат всички граждани на столицата. Предлагаме диалогът и професионалното начало да се възстановят между СО и МВР и да спрат да използват медиите за внушаване на фалшива загриженост за безопасността. Оставаме на разположение с нашите експерти да посредничим професионалният диалог да бъде възстановен", написаха от ИПБ.
Вчера за диалог и крачка назад призова и столичният кмет Васил Терзиев, след като вътрешният министър Калин Стоянов направи инспекция на булевард "Патриарх Евтимий", определена от групата на ПП-ДБ-СС в общинския съвет като "пиар акция". При проверката Стоянов обяви, че Столична община ще бъде санкционирана, като заплаши и със сигнал до прокуратурата: Заради движението по "Патриарха": МВР ще глоби Столична община с между 2 и 7 000 лв..