Развитието на интернет се случи извън всякакви предположения, които да обхванат защитата на авторски права. Затова и тази защита прилича повече на произведен през 1998 година автомобил. Това казаха експертите от "Музикаутор" Гергана Гайдажиева и Румяна Колева на кръгла маса, проведена в УНСС и в партньорство с "Музикаутор" и ПРОФОН.
Колева даде за пример албум на Тейлър Суифт, който певицата изрично забранява за разпространение в интернет, след като 4 месеца служители на Universal и IFPI са проследявали видеа и са пратили 66 000 уведомления до YouTube и SoundCloud, но въпреки това видеа с песни на Суифт си остават налични.
Според Гайдажиева решението система за автоматично засичане на видеа, за които има права, като тези системи се създават и управляват в сътрудничество с автори и продуценти. Сега YouTube ползва системата Content ID, която работи на доброволен принцип - след подаване на сигнал от притежателя на правата или негов представител съдържанието се блокира изцяло или частично.
Вече 28 международни организации и 25 000 творци от Европа подкрепиха инициативата за справедливи авторски възнаграждения в интернет. Остават броени седмици преди Европейският парламент да гласува директивата, която ще бъде определяща за справедливостта на цената на авторския труд в интернет.
Ситуацията в България
"Това са истинските предизвикателства на бъдещето", коментира изпълнителният директор на Музикаутор Иван Димитров. Вместо да се концентрира върху реалните проблеми, обаче, държавата блъфира, че има стратегия за интелектуалната собственост.
Той информира, че през 2016 година на официалната си страница Министерство на културата (МК) публикува, че е изработило и внесло в Министерски съвет (МС) такава стратегия. "Изиграхме един мач от три рунда и питахме по законов път за стратегията и МК, и МС, и Министерство на икономиката. Оказва се, че тя не е изработена и въобще не е внесена никъде, а "Музикаутор" така и не получи информация за съдържанието ѝ, въпреки че МК загуби дело по този въпрос в Административен съд – София-град", съобщи Димитров. Той добави, че е време за обръщане на парадигмата и предприемане на истински мерки за стимулиране на творческите индустрии.