Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Световноизвестният диригент Лайовиц дирижира Софийска филхармония

22 април 2014, 16:22 часа • 75120 прочитания

Един от от най-изявените световни диригенти УРОШ ЛАЙОВИЦ ще дирижира една от най-известните хорови творби на ХХ век „ Кармина Бурана“ от Карл Орф, заедно с музиканти от Софийска филхармония на 24 април от 19.00 часа в зала „България“ .

Написана е по текстове от средновековния поетичен сборник Carmina Burana, което на латински означава „Песни от Бойерн“, по името на средно вековния манастир Beuern (днес Бенедиктбойерн) в Бавария, където ръкописът е намерен през 1803. Това е най-големият известен сборник със свет ска поезия на средновековни странстващи поети ваганти и голиарди. Съставен е в Южна Германия през ХІІІ век и обхваща над 200 стихотворения са тирични, моралнопоучителни, любовни и трапезни песни, с осем миниатюри илюстрации.

През 1936 Орф създава сценичната кантата „Кармина Бурана” по 24 от тези стихотворения. Тя е първата част от триптиха Trionfi, последвана от кантатите „Катули Кармина” (по текстове на древ- норимския поет Катул) и „Триумфът на Афродита” (една универсална идея за сватбен обряд). Ярката образност на тази уникална поезия и необикновеният виталитет, динамика и театрално внушение в музиката на Орф са провокирали многократните най-различни сценични и филмови реализации на кантатата. А заложената идея за многостранност та на човешкия живот и променливият характер на съдбата авторът внушава още с отпечатаната на корицата на партитурата старинна гравюра на Колелото на Фортуна – Богинята на Съдбата, както и с репризата на началния хор, възхвала на мощта на Фортуна, властваща над света, като финал, който символично „затваря” цикъла.

УРОШ ЛАЙОВИЦ е роден през 1944 в Любляна, където завършва дирижиране и композиция. През 1968 и 1969 посещава диригентските кур сове на проф. Бруно Мадерна в Моцартеума в Залцбург, след това усъвършенства диригентското си изкуство във Виена - през 1971 завършва Университета за музика и сценични изкуства в класа на прочутия проф. Ханс Сваровски. Работил е с най-известните симфонични и оперни оркестри в Белград, Любляна, Дубровник, Загреб, Скопие, Сараево, както и с Московския държавен оркестър, Киевската филхармония, Симфоничния оркестър на Воронеж, Residenz Orchestra – Анкара, Филхармония „Яначек” в Острава, FOK оркестър – Прага, Радио-телевизионния оркестър на Катовице, Симфоничния оркестър в Берн, Берлинския Радио симфоничен оркестър, Дрезденската филхармония, RIAS – Берлин, Мюнхенската филхармония, Симфо- ничните оркестри на Süddeutscher Rundfunk – Щут- гарт и на Радио Лайпциг, оркестрите в Гьотинген, Майнинген, Мекленбург, Моцартеума в Залцбург, Националния оркестър на Белгия, Виенските симфоници, симфоничните оркестри на Сеул, Токио, Хирошима, Тайпе, Сингапур, филхармонични състави в Швеция, Дания, Норвегия, Португалия, Ис- пания, Италия, Франция, Нидерландия,Унгария, Китай, САЩ и др., също и с редица европейски камерни оркестри.

От 1989 до 2012 Урош Лайовиц е професор в Университета за музика и сценични изкуства във Ви ена. Имал е майсторски класове във Вилнюс, Кон станц, Загреб, Шанхай, Хонг Конг. Получавал е редица награди за дирижиране и композиция в Любляна, Виена и Милано.

Сопраното АИДА ЧОРБАДЖИДЖ учи в музикално училище в Са раево в класа на професорите Емилия Барат и Петар Лукач и в Любляна (Словения) в класа на Маркус Баджук. Изпълнявала е много главни роли в различни опери и оперети на Моцарт („Сватбата на Фигаро”, „Бастиен и Бастиена”), Верди („Травиата”, „Бал с маски”), Доницети („Любовен елексир”, „Дон Паскуале”), Пучини („Тоска”, „Джани Скики”, „Бохеми”), Бизе („Кармен”), Щраус („Прилепът”), Пърсел („Дидона и Еней”), Го- товац („Еро от оня свят”) и др. Пяла е соловите сопранови партии в Стабат Матер на Перголези, Меса в сол мажор на Шуберт, „Сътворението” на Хайдн, Четвърта симфония на Малер и „Кармина Бурана” на Орф, с чието последно изпълнение в Сараево се закри 19-ия фестивал „Сараевски музикални вечери” под диригентството на Урош Лайовиц. Тя е участвала и на Festival Musicale Internazionale Nei Suoni del Luoghi с оркестър от Нови Сад под пал-ката на Валтер Темел (Удине, Италия). Заедно със световноизвестния баритон Желько Лучич (гост на всички големи оперни театри, включително и Ме- трополитен) изпълнява няколко оперни арии на концерта DoReMi&Vi в националния театър в Сараево през април 2013. Изявявала се е и като актриса в няколко театрални продукции на известния режисьор Харис Пашович. Освен това е активен член на артистичната фондация Bellarte, която организира различни музикални събития.

Тенорът АНДРЕЙ НАЙДЕНОВ е роден в Плевен. През 1993 участва в майсторския клас на Стефано Алджиери, по-късно работи и с известния контра тенор Джефри Гал. Дебютира в Монтевердиевата опера „Орфей”, реализирана за пър ви път в България.. Участвал е в изпълнението на „Кармина Бурана” със Софийската филхармония, Берлинската филхармония, Пловдивската опера, Националната Опера и балет – София, Симфоничния оркестър на Българското национално радио, Киевския Радиосимфоничен оркестър, гастролирал е в Германия, Испания, Италия, Португалия, Франция, Швей- цария (Виктория Хол), Холандия (Концертгебау), Австрия, Гърция, Турция, Белорусия... Работил е с диригенти като Георги Робев, Емил Табаков, Милен Начев, Борислав Иванов, Михаил Ангелов, Йордан Дафов, Фуат Мансуров, Ханс-Юрген Нагел, Гюнтер Тойринг, Лоран Хирш, Цанко Делибозов, Владимир Шейко, Наталия Пономарчук и др. На 25 декември 2013 с успех дебютира на сцената на Гран театро дел Лисео – Барселона в знаменитата кантата на Орф. Забележително е и участието му в сложната роля на Кварталният надзирател в операта „Нос“ от Шостакович, представена за първи път у нас от Русенската опера под диригентството на Найден Тодоров. Предпочитанията на Андрей Найденов към стила Bel Canto се утвърждават с възкресяването на Росиниевата „Messa di Gloria”. А в многото си солови рецитали той изпълнява за пръв път в България в своя цикъл „Непознати станици бел канто“ творби на Росини, Белини, Доницети, Меркаданте, Пачини, Лист ... В репертоара му присъстват и много бъл- гарски произведения, сред които и премиерата на операта „Алгара“ на Бойко Богданов. Ярки постижения на певеца са Звездоброецът от „Златното петле“ на Римски-Корсаков, Японските песни и „Из еврейската народна поезия“ на Шостакович. Той е желан гост на много оперни театри, филхармонич ни оркестри и фестивали у нас и по света. Има за писи за Българското национално радио и Българската телевизия.

Баритонът ИВО ЙОРДАНОВ е роден през 1980 във Варна. След дипломирането си от Националната музикална академия „Панчо Владигеров” в класа на доц Христина Ангелакова, специализира в академията „Борис Христов” в Рим при Мирела Паруто и Антонио Боае. По-късно продължава специализацията си при Рената Ското , Анна Ванди и Чезаре Скартон в оперното студио на Академия „Санта Чечилия”. Лауреат е на редица национални и международни конкурси: „Светослав Обретенов”; „Проф.Христо Бръмбаров”; „ВВС Кардиф – певец на света” (Великобритания), „Европейска общност“ (Сполето - Италия) и др. Участвал е в майсторски класове на Райна Кабаиванска, Соня Ганаси, Мариела Девиа, Ренато Бру- зон и др. Участва в оперни спектакли и концертира с успех в редица Европейски страни.

В репертоара си има не само централни баритонови оперни партии, но и много вокална лирика от Едвард Григ, Георги Златев-Черкин, Сергей Рахманинов, Модест Мусоргски, Антонин Дворжак, Густав Малер, Роберт Шуман.

Виктория Пенева
Виктория Пенева Отговорен редактор
Новините днес