Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Българският шоукейс на ONE DANCE WEEK – най-интересните проекти на съвременната танцова сцена

28 юли 2014, 15:13 часа • 63590 прочитания

Точно месец остава до старта на седмото издание на ONE DANCE WEEK в града под тепетата. Освен силната Международна селекция, тази година организаторите продължават инициативата БЪЛГАРСКИ ШОУКЕЙС.Това е модул от фестивала, резервиран за най-интересните проекти на съвременната танцова сцена в България. Програмата дава възможност на артистите да представят своите проекти както на пловдивската публика, така и на фестивални програматори и селекционери от цял свят. Предвидените след всяко представление срещи с артистичните екипи ще позволят на всеки да надникне в кухнята на съвременния танц в България и да се запознае с рецептите за неговото съществуване, вдъхновение и развитие.

Покана да се включат в Българския шоукейс на ONE DANCE WEEK тази година получиха:

Сдружение „По действителен случай” и техния пърформанс ИДЕНТИЧНОСТ - 29 август/20:00/Тютюнев склад. ИДЕНТИЧНОСТ проверява връзките и противопоставянето между българското народно творчество и съвременното изкуство в действие,  експериментира с равнопоставеността между средствата на пърформанса и фолклора (народни танци, народна музика), работи с нуждата от познаване на собствените идентичност и корени по пътя на креативността.

Един от най-амбициозните проекти в програмата на фестивала без съмнение е THE JUNGLE. PLOVDIV IS BURNING! -29 август/23:00/Stage 51. Това е танцов експеримент на Красен Кръстев, който хореографът развива в рамките на Българо-Швейцарския проект „Dance Connected“ . В първия етап на проекта, по време на работно ателие, хореографът избра десетимата участници в своето бъдещо представление. Работата по него започва на 1 август, а премиерата му ще се състои в рамките на ONEDANCEWEEK. Красен Кръстев събира на една сцена различни  танцови опити и умения, смесва ги в пространството с грижа да опази усещането за неопитоменост и непредсказуемост. Вдъхновен от филма на Джени Ливингстън ParisisBurning(1990), Красен осигурява пространство на свободните лични експресии на танцьорите, които смело се промъкват във всевъзможни образи и състояния. Целта е публиката да преживее заедно с изпълнителите танца във всички негови емоции и форми – забавление, изкуство, общуване, необходимост.

Вили Прагер и Ива Свещарова представят „Нашето последно па де дьо” - 30 август/14:00/Драматичен театър–Пловдив.Вдъхновен от хореографии на Галина Борисова, пърформансът се зявява не като копие на оригинала, нито „авторска интерпретация”, а като оригинал-фантом, мутация на изходното произведение, и дава своя отговор на въпроса „Може ли интерпретацията да бъде нова творба, и кражба или отдаване на почит е това?“

Ида Даниел изследва тънките граници между крайностите в NO MOVEMENT NO SOUND - 30 август/17:00/Драматичен театър–Пловдив. Границите между това да се движиш и липсата на такава възможност, да дишаш и да не дишаш, да живееш в тишина и да създаваш звук, да изчезваш в тъмното и да генерираш светлина. Или с други думи - разграничителната линия между крайностите, между това да бъдеш пасивен и да се примириш със средата, сливайки се с нея, и да бъдеш активен, да променяш, да бъдеш автор. Изпълнителите се движат между две полета – цифрово и аналогово, двете крайности; отвеждат публиката си или стават част от нея в своите експерименти.

Самата Галина Борисова, вдъхновила НАШЕТО ПОСЛЕДНО ПА ДЕ ДЬО, представя  АНТИГОНА – ТОВА СЪМ АЗ  - 31 август/15:00/Тютюнев склад. Спектакълът е концентриран в дискурса лично-политическо. Хореографията на Галина среща работата на драматурга в лицето на Джина Шербанеску от Румъния, и заедно изследват античния модел Антигона – жената, която се изправя срещу властта в името на семейството и своите лични неприкосновени ценности. Те разглеждат основния антагонизъм на древногръцкaтa трагедия, а именно личното срещу политическото. Eзикът на Антигона e конструиран като напрежение между общественото и частното пространство. Представлението ползва античната класика като отправна точка, за да изследва ценностите на съвременния човек. А на сцената се разгръща нещо подобно на телевизионно шоу, в което публиката участва активно.

Пловдивската танцова компания ДУЕНДЕ участва в програмата на ONEDANCEWEEK с МОНОЛОГ ЗА ДВАМА и КОПНЕЖ – 31 август/14:00/Драматичен театър-Пловдивдва спектакъла, които се сливат в терзанията на душата.Монолог за двама изследва и разказва осъществяването на Любовта, проследява пътя на изначалните два монолога, постепенно преминаващи в диалог, към финалния Монолог за двама. Това е вторият авторски спектакъл на хореографите Елена Здравкова и Ивайло Иванов. Копнеж е най-новият танцов спектакъл на Деница Гергиникова, който представя стремежа на съвременната личност да бъде различна, уникална, неповторима; да изразява себе си свободно и откровено, дори с риск да се окаже неразбрана и отхвърлена от обществото.

BIG GUN -31 август/18:30/Дом на културата - на Мартин Пенев и Станислав Генадиев отправя ироничен поглед към някои специфични страни от мъжкия характер. Нахаканото поведение, перченето с предмети – символи на социален статус, са смислов център на танцовата миниатюра. BIG GUN разглежда образа на мъж, приел общоприетото разбиране за мъжественост. Зависимостта му от стереотипа се превръща в мутация, като тялото му се слива с протеза-оръжие. Докато пред другите се държи показно, воден от идеята са своята хиперважност (BIG) и демонстриращ своите фантастични възможности (GUN), изниква въпросът Какво се случва, когато остане сам?

ТРАЕКТОРИИ НА ЖЕЛАНИЕТО31 август/12:30/Драматичен театър-Пловдив, е хайку-танц, в който хореографията на Мила Искренова се свързва с музиката на композитора Боян Воденичаров, обединявайки музикалните картини чрез кинетично развиващи се образи, изпълнени с енергията на жеста. Спектакълът също обръща поглед към идентичността и търси степента й на изграждане от съзнателните ни екзистенциални избори. Какво влияние играе подсъзнателното духовно наследство, оформено от дълбоките ни етнически и национални корени? Каква е ролята на културата при очертаването на индивидуалността? Дали наистина сме самостоятелни в този процес на самоизграждане и саморисуване или обратното?

DERIDADANCE ще представят своя мултимедиен пърформанс, проследяващ динамичната аварийна комуникация MAYDAY - 5 септември/20:00/Държавна опера – Пловдив. Спектакълът е детективска лупа, през която зрителите ще разпознаят изпъкналите форми на комуникационния хаос в една динамично развиващата се конкурентна среда. Развитието на технологиите улеснява пораждането и обмена на информация, независимо от разстоянията между отделните индивиди. В MAYDAY обмяната на съобщения е непрестанна, но въпреки това необходимостта от "аварийна" комуникация в търсене на собственото оцеляване се запазва. Мултимедийните ефекти се превръщат в пълноправен елемент от сценичното пространство, в което всяко движение, всеки звук и всеки лъч са символ на нещо друго.

В Детската програма на ONE DANCE WEEKще откриете още една българска продукция - БЕЗ-КРАЙНО - 6 септември/21:00/Открита сцена. Танцовата компания POP&ROLL представя една невиждана до момента колаборация между стрийт танците и съвременния танц.

Накратко – какъв е кейсът на съвременния танц в България можете да разберете от  Шоукейса на ONE DANCE WEEK. Очакваме Ви в Пловдив между 28 август и 6 септември.

Бълграският шоукейс на ONE DANCE WEEK 2014 е реализиран с финансовата подкрепа на Министерството на културата.

ONE DANCE WEEK е фестивал за съвременен танц и пърформънс, който тази година ще се проведе в Пловдив от 28 август до 6 септември. Той стартира през 2008 г. и ежегодно представя спектакли от Европа, Азия и Америка, които представят  различни тенденции и течения в  съвременния танц.

Събитието се организира от независимата платформа за културни събития ЕДНО в партньорство с Фондация Америка за България и Община Пловдив. Сред другите ежегодни фестивали на ЕДНО са ONE ARCHITECTURE WEEK и ONE DESIGN WEEK.

ONE DANCE WEEKe част от събитията в подкрепа на кандидатурата на град Пловдив за Европейска столица на културата 2019.

Яна Баярова
Яна Баярова Отговорен редактор
Новините днес