Три дни след края на откриващото събитие на Пловдив – Европейска столица на културата, коментарите по темата не стихват. Спектакълът, който бе представен на уникалната за България сцена-кула, предизвика остри полемики в социалните мрежи.
През последния месец подготовката в града вървеше в изключително напрегната обстановка. Вместо да се гордеят с редкия шанс Пловдив да бъде Европейска столица, определени граждани не спряха да негодуват срещу всичко, което се правеше по подготовката на откриващото събитие. Ежедневно се пишеше как Пловдив не е готов, как всичко ще бъде провал. Тук е мястото да кажем, че действително има още немалко работа по инфраструктурата и по основни обекти в града. По тях обаче се работи усилено и по думите на кмета в рамките на тази година те ще бъдат завършени. Тук влизат обекти, които не са ремонтирани от тяхното първоначално изграждане като площад „Централен“ и подлеза на „Гладстон“. Паралелно с това се строи и изцяло нова художествена галерия.
С наближаването на откриването, атаките към всичко, което се прави, станаха още по-интензивни. Огромно недоволство сред дежурните критици във Фейсбук предизвика решението откриващото събитие да се представи на огромна кула в центъра на града. Едва ли ако сцената не беше тук, а на друго място, реакцията на определени хора щеше да е различна. Факт е обаче, че това нестандартно на пръв поглед решение се отплати и не може да се отрече, че кулата стоеше величествено именно тук, в центъра на Пловдив. Противниците на уникалната за страната сцена не спряха да чертаят апокалиптични сценарии - как кулата щяла да падне в подлеза под нея, как някой щял да се подхлъзне… На огромни атаки беше подложено и логото, като откровените гаври с него не се нуждаят от коментар.
Ангажираните с организацията на откриващото събитие трябваше да се справят с цялата тази истерична атмосфера. И въпреки това спектакълът мина по безупречен начин. И след като кулата издържа, а до инциденти и гафове не се стигна, недоволстващите подхванаха програмата на откриващото събитие. Още преди края му във Фейсбук вече се лееше яростна критика. Приличало на художествена самодейност, нямало повече Пловдив в програмата, защо не участвал този или онзи… Оказа се, че в България освен от политика и футбол, всички разбират и от сценарий и режисура, организирали са минимум две подобни събития и авторите са сгрешили като не са ги повикали поне за консултанти.
Тук е важно да уточним, че всеки има право на мнение, има право да критикува и изказва позиция. Истерията обаче, която някои създадоха покрай това иначе хубаво за града събитие, не е нормална и обижда голяма част от участниците на сцената. В интернет могат да се видят крайни мнения като „срам“, „позор“ и „потрес“, както и призиви да се излиза на протест срещу Фондация „Пловдив 2019“. Тези мнения най-често се изказват от същите хора, които не спряха да създават истерия в последните месеци, на тях не им харесаха мястото и сцената, не им допадна и програмата. Важно е и нещо друго – когато говорим и пишем за подобни събития, трябва да се отчита субективността в оценките на наблюдаващите го. Това, което е красиво за едни, е грозно и пошло за други и това не трябва да се забравя. Истинският проблем обаче е яростта и озлоблението, с което някои нападат откриването. В мрежата могат да се видят откровени обиди и заплахи и то отправени от наглед интелигентни и възпитани хора само защото не са съгласни с тези, които го харесват. По подобен начин некритикуващите откриването автоматично биват причислявани към управляващата партия и са заклеймявани като фенове на кмета Иван Тотев, а подобно обобщение по своята същност е безумно и неприсъщо за интелигентни хора.
Факт е, че в откриващото събитие градът ни бе бегло застъпен с прекрасния проект на фотографа Соня Станкова „Лицата на Пловдив“. С него, макар и в малко минути, бе представен най-важният капитал на града – хората. Тук обаче е важно да припомним, че това бе откриване, а не закриване и Пловдив има на разположение още 350 дни, в които да се представи пред света. Програмата включва над 500 събития, а организаторите обещават, че всеки ще открие по нещо. Изкуството и културно-историческото наследство на хилядолетния град не би могло да бъде представено в цял ден, какво остава за едночасова програма. Други пък се ужасиха от карловските кукери, като някои ги сравниха с Ку Клукс Клан. Вероятно критикуващите забравят, че според народните вярвания целта на кукерите е именно да всяват ужас, за да плашат злото и да го гонят надалеч. Чуха се дори мнения, че това е най-слабото откриване на европейска културна столица досега. Тези, които твърдят това обаче, очевидно не са гледали церемониите от миналата година в столицата на Малта Валета и в холандския град Леуварден. Те са на разположение на всеки, който иска да направи сравнение, като са качени в сайта за видеосподеляния Youtube. Там ясно се вижда, че откриването в Пловдив категорично превъзхожда тези събития, както със сцената си, така и със светлинните ефекти, а дори и с времетраенето и зарята. Въпреки това, в мрежата не могат да се намерят негативни коментари от страна на нашите сънародници за откриванията в Малта и Холандия.
В цялата истерия сякаш бе подминато всичко друго, случило се около официалното откриване. Само час след зарята, на Пеещите фонтани в Цар-Симеоновата градина се състоя прекрасно огнено шоу. С него всъщност започна и същинската програма от календара на Пловдив – Европейска столица на културата. То обаче се загуби в критиките към основното събитие. Тук потъна и уникалната изложба, посветена на 30-та годишнина от рухването на Берлинската стена, прекрасната изложба-ретроспекция, посветена на великия Кольо Карамфилов, фотографиите на Радичков…
Мнозина недоволстващи пък нееднократно обявиха, че нямат нищо против Пловдив, а ръководството на града и в частност кмета Иван Тотев. Ясно е, че вече се намираме в изборна година и кампанията за някои вече започна. Крайно неприемливо е обаче, Пловдив 2019 да се превръща в арена на политически битки, а проектът да става заложник на властовите амбиции на определени личности и партии. Това, което се случи през последните няколко месеца, не е от полза за никого. Дори и най-яростните критици не трябва да забравят, че Пловдив представя не само себе си, но и България. Точно затова мотото ЗАЕДНО трябва да бъде водещо за всички поне през следващите 12 месеца.