Максим Бенвенисти е председател на еврейската организация в България „Шалом". Пред Actualno.com той коментира предложението, което дойде от израелски адвокат - Българската православна църква (БПЦ) да бъде номинирана за Нобелова награда за мир, заради спасяването на българските евреи по време на Втората световна война и Холокоста.
Г-н Бенвенисти, как ще коментирате идеята за номинирането на БПЦ за Нобелова награда?
Предложението за това БПЦ да бъде номинирана за Нобелова награда е на наш сънародник - добре известен израелски адвокат. Това ме радва, макар че преди няколко години имаше подобно предложение, не от същия човек, то беше от средите на българското общество. Тогава не беше много успешна предварителната работа, защото не е много ясен статутът. Това обаче е въпрос за юристи. Много е хубаво да се чуе повече за това, какво е направила България за евреите по време на Холокоста. Православната църква е единствената църква в света, която единодушно, от най-висшите си йерарси до последния свещеник, е подпомагала нашите близки и нашата общност и смятаме, че най-малко трябва да се проучи въпросът и повече да се говори за това. Независимо дали ще има или няма да има формални пречки, независимо дали ще се даде или не такава награда, светът трябва да научи повече за това, което направи българският народ, включително и Българската православна църква за българските евреи.
Недостатъчно ли се говори за приноса на българското общество по отношение на спасяването на евреите?
Недостатъчно се говори. Ние в България сме се вгледали в себе си. Извън България по този въпрос се говори малко. Това се коментира само по повод някои по-ярки събития и се опитваме да го сложим в дневния ред на медиите и на световната общественост. Този въпрос дори не е познат извън страната ни, мога да го кажа отговорно като вече 8 години председател на организация на евреите в България „Шалом”.
Как реагира БПЦ на това предложение, има ли вече официална позиция?
Няма реакция. Трябва да кажа, че предложението е чудесно, но за мен е още по-важно, как ще се отзове Православната църква. Ние от „Шалом” също сме предлагали БПЦ да получи някои високи отличия на световни еврейски организация. Там няма проблеми със статутите и с правната страна на въпроса. Откровено казано, не сме получавали особено активни отзиви и за мен е важно и показателно как ще отговори Българската православна църква на това предложение. Разбира се, тя ще формира отговора си, след като проучи правните възможности, защото, да кажеш "да" на нещо, което правно е несъстоятелно, не подхожда на една утвърдена институция. Много е важен отговорът на Православната църква и на Светия Синод!
Ако Църквата ни е имала известни опасения за награди от еврейски организации, то Нобеловата награда не е обвързана с определена религия - дали това ще е по-лесно за приемане от страна на Църквата, според Вас?
Проблемът е, че не става много ясно дали наградата може да се дава на юридически лица и организации, дали не е само персонална, за личности. Този въпрос не беше изяснен преди няколко години. Юридическата компетентност тук в София, по тези въпроси, не е висока. Да се надяваме, че в Израел, адвокатът, който предложи това и който е „висока топка” в израелската адвокатура, си е направил предварително по-добро проучване, отколкото ние, преди години.
Ако се абстрахираме от евентуални юридически пречки, как оценявате шансовете на БПЦ наистина да получи такава престижна международна награда?
Не приемам залози. Съвсем други са механизмите, които движат Нобеловия комитет. Много ми е трудно от София да си представя факторите, които могат да решат въпроса положително в полза на българската кандидатура. Какъвто и да е резултатът обаче, световният отзвук от едно такова предложение, стига да няма формални пречки, много ще помогне светът да разбере какво е направено за спасяването на българските евреи. Хубаво е, че това предложение идва от името на българските евреи в Израел и от това поколение, което са живи свидетели на онова, което се е случвало по времето на Холокоста.
Интервю на Венцислав Жеков