За конкуренцията в рекламния сектор у нас, тенденциите в рекламата, оценяването на рекламните проекти и предстоящия Фестивал на Българската асоциация на комуникационните агенции (ФАРА) разговаряхме с Марсел Леви, творчески директор и съдружник в Noble Graphics. Агенцията е с редица отличия от международни рекламни фестивали и единствената с номинация от фестивала Cannes Lions. Тази година Марсел Леви е председател на творческото жури на ФАРА 2016, на който Actualno.com е медиен партньор.
Г-н Леви, как оценявате развитието на рекламата среда в България през последните няколко години?
Рекламният базар в България е много конкурентен. Няма как да не е така, при положение, че създаването на рекламна агенция не изисква кой знае какъв финансов ресурс, а и никоя агенция не може да се превърне в хегемон, защото в рекламата е прието да не работиш за конкурентни марки. Така колкото и добра да е твоята агенция, тя може да работи максимум за една банка, един автомобил, един мобилен оператор и т.н. Разбира се, конкуренцията е хубаво нещо, но намаляващият бизнес и самоцелното, понякога, желание на рекламодателите да намалят цената на рекламата затруднява агенциите да предоставят по-високо качество на услугата.
Какви са световните тенденции в рекламата? Къде е България спрямо тях?
През последните години се наблюдава много силна заявка на марките да участват в обществения живот. Тъй като е много трудно да се отличиш на продуктово ниво, маркетолозите разбират, че единственият им шанс да изпъкнат на фона на конкуренцията е да имат добавена стойност към продукта си. Много често марките избират каузи, които интересуват потребителите им и често се заемат с цели, които традиционно са отговорност на държавата или неправителствени организации. От това печелят всички, както обществото, така и съответните марки. България е много назад в това отношение. Тук по-скоро първосигнално се посяга към самоубийствената ценова война, замаскирана под формата на промоции. Естествено в дългосрочен план това е обречена стратегия.
Какво може да очакваме тази година от Фестивала на Българската асоциация на комуникационните агенции (ФАРА)?
Традиционно може да очакваме със 100% вероятност да се съберат най-добрите български агенции и да представят най-добрите реклами от последната година.
Като председател на творческото жури и част от Noble Graphics, какво за Вас е важно в една реклама?
За мен е много важно да се подходи с уважение към потребителя. Не само, че искаме да ни обърне внимание без да сме го питали, но после ще искаме да извади пари от портфейла си за продукта, който му натрапваме. Затова сме длъжни да бъдем не просто интересни, но и да осмислим съществуването на рекламирания продукт в живота на потребителя.
Наблюдавате ли по-голям фокус към онлайн позиционирането? Показва ли се рекламата там, където се потребителите?
В България, а в определена степен и по света, се подхожда значително по инерция спрямо рекламата. Рекламните агенции и клиентите добре владеят традиционната реклама, където телевизионните кампании взимат връх. Въпреки развитието на новите технологии продължава да се твърди, според мен, съвсем безпочвено, че за да успее една кампания задължително трябва да има телевизионен клип.
Липсват сериозни инвестиции в онлайн реклама и затова рядко се вижда онлайн кампания, която да направи сериозно впечатление. Но това забавяне не бива да ни притеснява. При всички положения съвсем скоро телевизията и интернет ще бъдат трудно различими и ние всички ще се принудим да правим интернет реклама.
Как промениха социалните мрежи рекламната индустрия?
Социалните мрежи помогнаха на марките да бъдат по-откровени с потребителите. Сега вече трудно някой може да си позволи да не зачита мнението на хората. Още по-полезно е и това, че благодарение на социалните мрежи, марките могат да разчитат самите потребители да ги рекламират много по-успешно от преди. Това направи истинските фенове на марките още по-важни за техния успех.
Интервю на Петя Бързилска