"L'Hymne d'Apollon" (Химнът на Аполон), който прозвуча на стадион "Стад дьо Франс" при закриването на Олимпийските игри, е френска интерпретация на гръцка класика на повече от 2000 години.
На пианото, окачено вертикално, беше Ален Рош, който свиреше в изключително необичайна позиция, облечен в костюм, съставен от VHS касети. До него бе тенорът Бенджамин Бернхайм, който по-късно заяви пред АФП: "Имах възможност да пея така, както пея в операта, без да променям стила си", цитира го БГНЕС.
Тази песен е един от "Делфийските химни", които са били изпълнявани в Делфи в Древна Елада през 128-127 г. пр.н.е.
Още: Семен Новиков: Златният медал е достатъчно тежък
През 1892 г. и 1893 г. френски археолози от Атинската школа откриват фрагменти от мрамор от стената на храма, където са гравирани партитури (за пеене) на химни към бога на изкуствата.
С помощта на филолозите Анри Вейл и Теодор Рейнах композиторът Габриел Форе трябвало да ги "хармонизира" под заглавието "Химн за Аполон". Песента е изпята за първи път през 1894 г. по време на конгреса в Париж, който освещава съвременните олимпийски игри, чието първо издание се провежда в Атина две години по-късно.
Още: Сълзите, уроците, мечтите: Игрите, написали историята на нашето поколение
"Химнът на Аполон", изпълнен отново през 2024 г. от композитора Виктор Льо Масне, е по-кратка версия, с по-висока тоналност, повече паузи в пеенето и повече съпровод от пианото.
"Нуждаехме се от ария, която да се хареса на масовата публика, като в същото време уважаваме наследството си от миналото, Древна Гърция и Габриел Форе. Бях много доволен от резултата. Беше вълшебен момент", коментира Бенджамин Бернхайм.
Още: "Пошлост и безвкусица": Светият синод с позиция за откриването на Олимпиадата