Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

"Пепеляшка" – забавна и омагьосваща и през XXI век

10 март 2015, 14:33 часа • 52005 прочитания

Новият прочит на „Пепеляшка“ (Cinderella) дебютира в кината у нас на фаталния петък 13 март. Оставяйки настрана фаталистиката, вероятно филмът няма от какво чак толкова да се притеснява все пак. Ето малко и за него:

Лентата проследява историята на младата Елла (в ролята английската актриса Лили Джеймс) – непоправим оптимист и мечтател, който вижда винаги доброто в хората, благодарение на любящите си майка и баща. За голямо нещастие обаче майката умира. Настъпват тежки времена. Бащата се променя и влюбва повторно във вдовицата на един познат търговец (в ролята австралийската актриса Кейт Бланшет).

Нещата започват бавно да се променят, когато (Злата) Мащеха заедно с двете си глуповати, но красиви дъщери – Дризела и Анастейжа, заживяват в къщата, в която някога всичко е било цветно и безгрижно. При едно от пътуванията бащата умира. И от този момент нататък се включваме в познатата на всички ни приказка. С малки изключения...

Специално внимание заслужава Бланшет и нейният прочит на Злата Мащеха. Австралийската, позната от филми като „Авиаторът“ (The Aviator) и трилогията „Властелинът на пръстените“ (Lord of the rings), се връща към формата си от... „Индиана Джоунс и кралството на кристалния череп“ (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull). А именно – крайно театрална игра, която на моменти играе образа почти като рисуван герой или класически злодей от ранните филми на Джеймс Бонд. Въпреки всичко обаче, класата на Бланшет с помощта на режисурата на северноирландеца Кенет Брана не позволяват нещата да излязат извън контрол.

Добри думи заслужава и сценарият на Крис Уейтс. Той дава възможност на публиката да опознае героите (за които това е важно) и разбере тяхната мотивация. С риск да се повторя – това е особено видно в частта за Злата Мащеха. Която с по-слаб сценарий би била наистина нещо средно между клише и двуизмерен злодей, за когото на никой не му пука. Отделно през по-голямата част от филма тонът на историята е еднакъв, а когато някой на екрана се смее, публиката се смее с него, а не на него или нея. Най-малкото, защото актьорите са „наясно с вица“ и го показват всячески с играта и присъствието си.

Малко и за останалите актьори и герои. Лили Джеймс е достатъчно убедителна и невинна за така написания сценарий и образа на Елла, която в един момент се превръща в Пепеляшка. Ако се чудите какво е общото между двете: Ella – CinderElla на английски език. Добри думи заслужава и Принца (в ролята Ричард Маден), с когото главната героиня в началото няма никаква химия, но това се променя, Краля (в ролята британският ветеран Дерек Джакоби) и двете доведени сестри – Дризела (в ролята София Макшера) и Анастейжа (Холидей Грейнджър). Последните две играят през по-голямата част ролята на злодеите, които публиката трябва да мрази. Защо? Защото се отнасят отвратително с главната героиня, нахални и глупави са, а и майка им ги бута непрекъснато напред.

Единственият ми проблем с филма? Играе прекалено на сигурно. Вероятно защото - все пак говорим за Disney Studios. Последните не искат да разочароват таргет аудиторията си. Което в един момент започва да мирише на изпуснати възможности. Особено по отношение на образа на Злата Мащеха.

В заключение – ако във Вас все още живее един малък принц или прицеса, отидете и дайте шанс на „Пепеляшка“. Историята в този й прочит излгежда и звучи добре. Ако пък просто искате да изгубите два часа с добър филм, дайте му шанс. Най-вероятно няма да съжалявате.

Петър Чернев
Петър Чернев Отговорен редактор
Новините днес