Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Пролет на хартия

15 май 2016, 10:20 часа • 9795 прочитания

Българският хайку съюз на „Хартиена улица” в Националния дворец на културата в София

Фестивалът „Хартиена улица”, провеждащ се от 2009 г., гостува за първи път на Националния дворец на културата в София на 11.05.2016 г. в рамките на Салона на изкуствата. За първи път и Българският хайку съюз и негови приятели участваха със свои произведения върху ръчно изработени от хартия традиционни японски оригами. Ето какво разказаха организаторът и присъстващите за своето участие.

Станислава Анчева - организатор:

Фестивалът се провежда от 2009 г. Твърди, че са отворени за всички участници, работещи с хартия и въпреки че нямат конкретни изисквания за качество, проверяват предварително какво са подготвили участниците. Освен рекламата на производителите и различните издателства, целят и разпространяване на хартиеното изкуство, за да се запознаят хората с възможностите на хартията като материал, а не е само „листче, на което да си запишем нещо и след това да го изхвърлим”.

Зорница Харизанова – секретар на БХС:

Хартиена улица – интервю със Зорница Харизанова, секретар на БХС

Намираме се пред щанда на Български хайку съюз на Хартиената улица в НДК, където от 12:00-18:00 часа на 11 май ви очакват безброй хайку изненади, поднесени по един нестандартен начин чрез различни форми на традиционното японско хартиено изкуство – кусудама, оригами, хайга, калиграфия и др.

Първо бих искала да благодаря на г-жа Даниела Тодорава от фондация „Аматерас”– главен организатор на София хартиен арт фест, за поканата й към членовете на Български хайку съюз да се включат със свои оригинални творби в тази прекрасна инициатива и за възможността да се срещнат с много други творци, с които да обменят интересни идеи.

Може би ще започна с това, че основен акцент в презентацията на БХС представлява арт инсталацията на Антонина Караламбева, наречена Нова антология ХАЙКУ, която по същество е авторска интерпретация на два от начините на приложение на хартията в японското традиционно изкуство – оригами и калиграфия. В нея по един великолепен начин се съчетават цветовите асоциации за сезони, които внушават изящните хартиени топки кусудама с поетиката на хайку. Интересно е да се отбележи, че в древността кусудама (от яп. „кусури” – лекарство и „тама” – топка) са били направени от билки или цветя, които хората са окачвали като ароматизатори и използвали като лек при определен здравословен проблем. Впоследствие обемните топки с цветчета започват да се изработват от текстил или хартия и стават предвестник на модулното оригами. Но дори и днес японците ги възприемат не само като красива декорация, а и като своеобразна молитва за здраве, талисман за благословен, дълъг и щастлив живот.

Не се и съмнявам, че всички минувачи на Хартиената улица, са наясно какво представляват оригами (от яп. глагол „ору” – прегъвам и „ками” – хартия) – тоест фигурки, получена чрез сгъване на хартия без допълнително изрязване или залепване, но може би малцина знаят, че в Древна Япония, когато хартията била все още скъп и рядък материал, изкуството на сгъването било разпространено само сред по-богатите съсловия и се използвало основно при официални празници и церемонии. Самураите например считали оригами за много ценен подарък, носещ сила и добър късмет. Специално за Хартиената улица членовете и приятелите на Български хайку съюз изработиха близо 200 оригами – фигурки на различни животни, репрезентиращи някои сезонни думи („киго”) в класическото японско хайку – пеперуди и жабки като символ на пролетта, прелитащи жерави и сухи листа, загатващи за есента, ястреби и снежинки – знак за зимата, и др. Всички тези тематични оригами, съчетани със сезонни хайку от български и японски автори, се надявам, че ще изненадат приятно гостите на изложението.

Друг основен акцент в нашата презентация е изложбата на хайга, реализирана в двете основни направления на това изкуство: класическа хайга – рисунки с туш и хайку от Детелина Тихолова, и модерна хайга – авторски творби на Петър Пламенов, изработени от каширана хартия.

Във фокуса на вниманието попадат, разбира се, и ръчно изработените хайку стихосбирки на Диляна Георгиева, оригами книжките на Антоанета Николова, Йордан Георгиев, Радка Миндова, твоите (Весислава Савова – б.р.) и Антонина Караламбева – най-малката от които е с размер едва 2 см, както и тези, направени от рециклирана хартия с авторски рисунки с туш и акварел от Венелина Петкова. Да не пропусна да спомена твоите (на Весислава Савова – б.р.) кукли Кокеши и мини кимоната – разделители за книги, с изписани върху тях хайку, както и великолепното хартиено кимоно, разкроено от Диляна Георгиева. Кимоното е изработено от ръчно направена непалска хартия в съчетание с японска хартия с мотив „вишнев цвят” и е изписано асиметрично с хайку стихове – интерпретация на отделни драматични моменти от операта „Чо-Чо сан”.

Причината Българският хайку съюз да се включи в Хартиения арт фест за първи път е, че обикновено през периода април-юни програмата ни е много натоварена. Организираме най-различни поетични матинета, рецитали, конкурси и събития, свързани с хайку. Безкрайно доволни и щастливи сме, че тази година най-после успяхме да се организираме навреме и да представим по един оригинален начин чрез изразните средства на японското хартиено изкуство най-доброто от българското хайку на Хартиената улица в НДК.

Важно е да се отбележи, че участието в споменатите събития не е ограничено само за членове на БХС от София. Добре дошли са всички приятели на хайку от страната, стига да имат талант и мотивация да се присъединят към някое от нашите културни събития. Обикновено анонси за тях се пускат поне месец предварително, така че всеки, който има желание да участва, може да се свърже с организаторите и да предложи своите творби. Мероприятията на Български хайку съюз могат да се проследят предимно в електронното пространство – в двете официални фейсбук страници на „Клуб приятели на Япония в България”, на сайта на Японското посолство, когато събитията се провеждат под неговия патронаж, на сайта на Столична библиотека, в групите БГ хайку, основана от Петър Пламенов и Хайку за начинаещи „Шошин”, създадена от Цецка Илиева, български хайджин, който живее в САЩ, в блога за съвременно българско хайку „Диви люляци” и др.

Петър Пламенов

Той представя колекция от два цикъла хайга „Пролетни звезди”, която е далеч от типичната японско съчетаване на хайку стих и рисунка, а работите са своеобразни хартиени пластики, нарушаващи двуизмерния закон на живописването с триизмерния скулптурен обем. В основата на неговата концепция лежи желанието да се направят произведения на изящното изкуство от вече използвана хартия – вестници и велпапе, които да надмогнат обичайната си употреба и да се преобразят в своеобразни произведения на изкуството. Стремил се е не само да ги свърже с хайку стиха, който ги придружава и по някакъв начин да изрази и подчертае даден нюанс от идеята на стихотворението, но и самите изображения да придобият лирически тон и да създават собствен смисъл и енергия. Техниката е съчетаване на няколко похвата и основни материали: от една страна само изобразителността на встниците, текстурата на хартията, хартиените изрезки, канап, прегъването и каширането с лепило, а от друга – температа, акварела и акрила с допълнителното рисуване, дообработване върху колажа. Двата цикъла предлагат и различни стилистични решения. В „Лица и копнежи” е предпочетен минималистичният подход и вибрацията на уловената тишина, пустота и безграничност, докато в „Детски кът” подходът е колажен и засилено „бъбрив”. Пламенов умишлено е подбрал работи с ярък контраст, изчистен и лек дух и такива, свързани с образа на „думите”, с буквите и открояването на алфавита като самостоятелна графична форма. Тук самата буква, изписването, шрифта, създават и насищат с експресия цялостния визуален образ, самите „думи” са свободни от изначалния си смисъл и са чисти вибриращи образи, способни да живеят и функционират сами. Ако в поредицата „Лица и копнежи” той е вложил извечния въпроса за битието, заложен в същността на самия хайку жанр, и цикълът е опит за хартиеното тълкуване на вечността като питане и непрестанен отговор, то в другата малка серия „Детски кът” чрез нарочна наивизация е показал другия основен според него момент в хайку – учудването и детската непосредственост, способността за непрестанна радост от битието и шеговита игра със сериозното.

Диляна Георгиева

Изразява своята радост от участието в този артистичен фест. Ако до момента сте я свързвали с оперното пеене, то сега, като член на Българския хайку съюз, тя е и участник във Фестивала на хартията. Представя кимоно по оригинална японска кройка и три самостоятелни книжки „Зазоряване” – всички те изписани с нейно хайку от последната година, предимно на пролетна тематика.

Венелина Петкова

Тя предлага ръчно изработени книги с нейни хайку и рисунки акварел. Нейно е и съчетанието на японски чай и хайку. За него тя казва: "Хайку и чай в хартиено бижу" се състои от чай Матча в мини стъкленичка, мое хайку, свързано с чая и текст- допълнение, който накратко разказва за смисъла и връзката на чая с другите японски изкуства (а това е изключително обширна тема). Философията и практиката на сервиране на Чай Матча е квинтесенция на японския дзен будизъм (от около 12 век насам). Именно покрай чайната церемония се развиват много източни естетически принципи като ваби-саби, юген и други, както и етико-естетическите принципи - wa (хармоничност), kei (уважение), sei (чистота, липса на излишък), jaku (постигане на покой). Чайната церемония е дълбоко обвързана със сезоните - усещането за преходност и кръговрат както хайку, икебана...Самият чай Матча е стрито на прах чаено листо по специална технология и има много сериозни здравословни качества (едно от тях е върху нервната система и сърцето - като балсам за добро настроение). В началото е употребяван от японските дзен будистки монаси преди медитация.”

Весислава Савова

Въпреки че не съм член на Българския хайку съюз, винаги с удоволствие се включвам в техни изяви, тъй като съм запозната с всички трудности, които срещат както с организацията, така и с осъществяването на новите проекти. Участвам с оригами книжки, изписани с двуезични, вече наградени на международни конкурси, хайку; мини кимона и кукли Кокеши от рециклирана хартия, също с хайку на тях.

Звездомира Георгиева

Представя работата на своята майка Антоанета Николова – член на хайку съюза. Тя участва с поезия и оригами книги и рисунки към тях. Антоанета Николова е и част от следния проект:

Нова хайку антология

Автор на този проект е Антонина Караламбева, а на хайку стиховете – тя и Антоанета Николова. „Нова хайку антология” е авторска интерпретация на два от начините на приложение на хартията в Япония, свързани с традициони японски изкуства – оригами, хайку и калиграфия. Използвани са топки „кусудама”, вид модулни оригами, като са заложени цветови асоциации за сезонност. Под тях са добавени характерни за различните сезони форми – вишневи листа със съответен нюанс на зеленото за пролетта и лятото, тъмночервени и златисти кленови листа за есента и снежинки за зимата. Към всеки от тях са изписани съответстващи за сезона хайку. Като резултат се получава своеобразна „антология” с хайку, ясно обособени в сезони по един нов, изразителен начин.

Автор: Весислава Савова

Виктория Пенева
Виктория Пенева Отговорен редактор
Новините днес