Тази година Ню Йорк, Париж и Берлин отбелязват годишнини от емблематични художествени инсталации, при които някои от най-известните им забележителности са обвити в плат от покойните творци Христо Явашев - Кристо и Жан-Клод. Техните произведения не оставяха никого безразличен, а и до днес са символ на вечното изкуство, което може да е физически "живо" съвсем кратко време, но да продължи да съществува вечно и след "смъртта си".
Преди четиридесет години двойката обвива Понт Ньоф, един от най-обичаните мостове в Париж, в копринена материя с цвят на пясъчник. Десет години по-късно, през 1995 г., се появява "Опакованият Райхстаг", когато обвиват сградата на парламента в Берлин с лъскав, подобен на алуминий материал. Десет години след това е представен проектът "Вратите" в Сентръл парк в Ню Йорк, където километри стоманени порти са окачени с найлонов плат с цвят на шафран.
Още: Показват картини, конфискувани от мафията: Сред тях и творба на Кристо
Снимка: Getty Images
Гигантските творби отдавна са изчезнали. Но тази година в трите града ще бъдат организирани изложби по случай годишнините им - както и 90-годишнината на Кристо и Жан-Клод. Роденият в България Христо Явашев почина през 2020 г., 11 години след смъртта на френската му съпруга Жан-Клод Денат дьо Гилебон.
Недовършените проекти
"Артистите са се интересували да видят проектите само след като са готови и "когато ги видят, за тях две седмици са достатъчни", казва племенникът им Владимир Явашев, цитиран от БГНЕС. Той припомни цитат от тогавашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг за "Вратите": "Ако го мразите, то е временно. Ако го обичате, то също е временно."
Кристо, Жан-Клод и Майкъл Блумбърг на представянето на "Вратите" през 2005 г., снимка: Getty Images
Явашев, който се стреми да завърши недовършените творби на двойката, включващи Триумфалната арка в Париж и скулптура в пустинята в Абу Даби, казва, че е "просто съвпадение", че много от проектите им са се случили в години, завършващи на "пет".
Още: Не видя изкуството: Сътрудник в музей изхвърли инсталация - две кенчета от бира (ВИДЕО)
Опакованата Триумфална арка в Париж, която бе довършена и реализирана след смъртта на Кристо, снимка: Getty Images
Той говори от арт студиото на двойката в нюйоркския квартал Сохо, което, за разлика от огромните инсталации, с които са запомнени, продължава да съществува. В ателието моделите за недовършените работи в Париж и Абу Даби седят на маси и са изложени на стените. Кутии с бои и моливи и работни маси също изпълват тази работилница на петия етаж на стара сграда, в която художниците пристигат през 1964 г. Други артефакти включват старо радио, което се слуша по време на дългите творчески сесии, черен телефон, който изглежда напълно праисторически, и мостри от плат, използван за опаковане на цели сгради. Всичко това изглежда готово за употреба, сякаш творците ще се появят отново всеки момент.