Ако се изкачите на покрива на хотел Petra, от там можете да видите почти всички най-важни християнски светилища и забележителности на Стария град на Йерусалим - от църквата на Божи гроб, мястото на разпятието и възкресението на Христос, който е център на световното християнство, до скромния шведски християнски център за обучение.
Разположен на портата на Яфа, където християнският квартал граничи с арменския квартал, стратегически разположеният хотел Петра, както и няколко съседни сгради, включително хотел Little Petra и хотел Imperial, се оказват в средата на епична съдебна битка, която, според местните християни, се превърна в олицетворение на тяхната борба за правото да останат в този свят град за всички християни.
"Въпросът с портата на Яфа ще остане проблем за бъдещите поколения в продължение на много векове", казва Абу Уалид Даджани, собственик на хотел Imperial. "След 50 години няма да останат християни в Йерусалим. За съжаление, аз виждам Йерусалим, а това е гробище.”
Борбата за тези хотели идва в момент, когато християните в Йерусалим са изправени пред тежка демографска криза и увеличаване на атаките от радикални еврейски групи.
Свещеници и местни християни, интервюирани от The Telegraph, съобщават, че редовно са обект на вербална злоупотреба, вандализъм и унижение, а понякога дори жертви на физическо насилие.
Десетилетия на спорове за собственост
Предпоставките за този имотен спор са възникнали преди около две десетилетия. В центъра му са поредица от сделки, сключени в Йерусалим по време на предишния глава на Гръцката православна патриаршия през 2004 и 2005 г., при които няколко ключови имота в града са продадени на еврейската организация Ateret Kohanim, която се стреми да „върне“ земя до Йерусалим на евреите.
Гръцката патриаршия, подкрепена от 12 други големи християнски деноминации в Светите земи, заяви, че тези сделки са резултат от корупция и изнудване.
Ириней I, който по това време е патриарх на Йерусалим, съставя пълномощно на името на ковчежника на Патриаршията Николай Пападимос, който подписва споразуменията с организацията Ateret Kohanim.
Когато се появи информация за сделките, Ириней I стана първият патриарх от два века, отстранен от поста си, а Пападимос избяга в Южна Америка.
Въпреки многото опити за контакт, включително посещение в дома на лидера на организацията Мати Дан, репортерът на The Telegraph така и не успя да получи коментар от Атерет Коханим.
Два фактора послужиха като тласък за поредното влошаване на ситуацията. Десет дни преди посещението на "Телеграф" в хотел "Петра", членовете на "Атерет Коханим" нахлуха в хотел "Малката Петра" посред нощ и го окупираха.
В деня на пристигането на репортера вратите на „Малката Петра“ все още бяха обгорени, а при гледане от хотел „Петра“ през счупен прозорец се виждаше евреин с ярмулка (кипа за главата), талис и тфилин (ритуални амулети), който чете молитва.
Журналистът се опитал да разговаря с един от заселниците в Малката Петра, но той не разбирал добре английски и като цяло не искал да общува с медиите. Въпреки това той дал телефонния номер на човек, на когото може да се обади, но никой не отговори на обаждането.
Вторият фактор са предстоящите заседания във Върховния съд, на които Гръцката патриаршия ще се опита да възобнови делото. След като съдът за последно разглежда този въпрос, се появи определен информатор, уж обиден от Атерет Коханим, че не му плаща, и разказа подробностите за корупционната схема, в която членовете на тази организация са действали в средата на 90-те години.
Адвокатите на Гръцката патриаршия признават, че това не доказва, че сделките от 2004 и 2005 г. са били корумпирани, но се надяват да демонстрират поведението на тази организация и, което е по-важно, да бъде призован като свидетел.
"Имам лоши сънища всяка нощ"
Докато съдебната битка продължава, Даяни и другите наематели на спорните имоти са принудени да водят собствени съдебни битки, за да отблъснат опитите да ги изгонят, казват те.
По време на интервю, което Даяни даде в офиса си в хотел „Империал“, той каза, че през 18-те години, откакто се води този спор, е загубил напълно съня си: „Оттогава всяка нощ сънувам лоши сънища. Само лоши сънища. Събуждам се два-три пъти на нощ."
Ако каузата бъде загубена, християнската общност може да загуби контрол над ключова част от християнския квартал, където поклонниците влизат по маршрута, водещ към Църквата на Божи гроб и където християнските църкви започват своите процесии.
Гръцката патриаршия казва, че не става дума за спиране на евреите да живеят там, където искат, а за спиране на координирани опити за промяна на характера на Стария град.
Като пример те посочват бившия хотел Сейнт Джон, намиращ се само на 230 метра източно от портата на Яфа. Според тях това е нагледен пример какво може да се случи с целия християнски квартал.
Буквите Tau и Phi, които означават гръцката патриаршия, все още се виждат на прага над входа на хотела, но цялата сграда е украсена с израелски знамена, прозорците са с решетки, а каменната зидария започва да се руши.
През 1990 г. този хостел за поклонници е завладян от Атерет Коханим, което предизвиква буря от възмущение от страна на християни и мюсюлмани и дори води до временно затваряне на църквата на Божи гроб и джамията Ал-Акса в знак на протест.
Оттогава са минали повече от 30 години, но тази сграда остава в ръцете на Атерет Коханим и служи като Йерусалимска резиденция на Дан.
Репортерът на "Телеграф" успя да влезе в сградата на бившия хотел и да се огледа за малко, но всички опити да се свърже с узурпаторите бяха неуспешни.
Този бивш хан, който в миналото можеше да побере десетки поклонници, сега е дом на семейства на заселници. Всички пътеки са изпълнени със сушилни за дрехи, а общото пространство, където са се събирали поклонници, сега е фитнес зала.
Тази сграда сега напомня повече на крепостта на заселниците, която граничи директно с църквата на Гроба Господен.
Лидерите на християнската общност се опасяват, че ако районът около портата на Яфа бъде превзет от радикални заселници, враждебните действия срещу християните ще продължат.
Арменският свещеник Корюн Багдасарян каза в интервю за The Telegraph, че е постоянно атакуван от радикални евреи. По думите му толкова често го оплюват, че вече не може да си спомни всички подобни случки.
"Ако отида до аптеката или се върна вкъщи, това може да се случи по пътя", каза той. "Може да се случи, когато отида в църквата на Божи гроб или когато взема вестници."
Евреите, отиващи към Западната стена, която те смятат за едно от най-важните свещени места, предпочитат да минават през Арменския квартал, тоест сблъсъците между радикални евреи и арменски християни се случват много често.
„Смърт за християните“ и други актове на агресия
В далечния край на арменския квартал, на планината Сион, отец Никодим Шнабел служи в бенедиктинската църква Успение на Пресвета Дева Мария. Той каза, че през последните години все повече заселници са се заселили в изоставени сгради около териториите на бенедиктинския орден, носейки със себе си вандализъм, боклук и насилие.
"Те режат гуми по колите ни, рисуват графити с надпис "смърт на християните", чупят прозорци, оскверняват гробището ни. Правят ужасни неща и са много агресивни", каза той.
И отец Багдасарян, и отец Никодим подчертаха, че не става дума за евреи или израелци като цяло, а за представители на радикално малцинство. Много израелци дори не знаят за съществуването на този проблем.
Отец Багдасарян каза, че когато екстремистите го нападнали пред тълпа израелци в новата част на града, тълпата се обърнала срещу нападателите.
„Чувстваме тази мощна солидарност, защото сред евреите има огромен брой прекрасни хора, които се срамуват от подобно поведение, но виждам, че властите нямат желание да накажат агресорите“, каза отец Шнабел.
Тези проблеми нарастват във време, когато християнското население на Светите земи е в относителен или може би дори абсолютен спад.
Трудно е да се намерят точни числа, но се смята, че през 40-те години на миналия век християните са съставлявали около 8-10% от населението на Британска Палестина, докато днес те съставляват само 2% и 2,4% от населението на Израел и Палестинските територии, съответно.
В Източен Йерусалим, където живеят около 540 000 души, остават само около 10 000 християни.
Икономическите трудности, както и ограниченията, които израелските власти наложиха на палестинците - включително забраната за събиране на семейства - са основната причина за изтичането на мозъци.
Преподобната Кари Балънджър, лутерански духовник от англоезична конгрегация, каза, че броят на нейните енориаши продължава да намалява, като хората напускат страната.
"В крайна сметка много хора си мислят: "Стига. Не трябва да търпя всичко това. Защо да търпя това? Мога да отида в Германия, мога да отида в Съединените щати. И ще имам живот в който няма място за подобни ситуации.
Най-тревожното не е, че много християнски свети места ще бъдат загубени. Както обясни Хосам Наум, архиепископ на Англиканската църква в Йерусалим, те се опасяват, че много от тези свети места всъщност могат да се превърнат в музеи, в които просто няма да има енориаши.
„При липсата на това, което наричаме „живи камъни“ – за разлика от древните камъни на свещените места – Светата земя може просто да се превърне в един вид Дисниленд“, каза той.
Малкото хора, които разговаряха с репортер на The Telegraph, бяха уверени в успеха на делото им във Върховния съд. Въпреки тежкото си положение обаче те вярват в бъдещето на местната християнска общност.
В коментар пред The Telegraph патриарх Теофил подчерта: "Йерусалим е градът, където Исус Христос беше разпнат и където Исус Христос възкръсна отново. Свети Павел каза: "Ако Христос не е възкръснал, вярата ни е напразна". Той добави: "Ние искрено вярваме в това. Ние сме църквата на възкресението."
Автор: Даниел Капуро