Защо православният свят е равнодушен към съдбата на "Света София", коментира руският вестник “Независимая газета“ в материал, представен без редакторска намеса от агенция Фокус.
Турският президент Реджеп Ердоган планира на 15 юли да извърши първата молитва от почти 100 години в Света София. За 2 юли е насрочено заседание на Държавния съвет (най-висшия съд) на Турция, по време на което се очаква отмяна на решението на правителството от 1934 г. да превърне този паметник на историята и културата в музей. За някога една от най-големите християнски църкви вече са закупени килими в стила на ерата на султан Мехмед II, който през 1453 г. завладява Константинопол и превръща катедралата в джамия, добавяйки към нея четири минарета. На 29 май, както и предишните години, в Света София е прочетена сурата на Корана Ал-Фатах („Победа“) в памет на завладяването на Византия.
Вселенският патриарх Вартоломей решително осъди тези планове на 30 юни. „През 2016 г. изпратихме писмо до тогавашния ръководител на религиозните въпроси и изразихме своята загриженост относно промяната в статута на Света София“, каза предстоятелят на Вселенската патриаршия, която се смята за духовен наследник на Византийската империя.
"Този храм не трябва да е причина за конфликта между двата народа. Той принадлежи не само на държавата, която е собственик на паметника, но на цялото човечество. Турският народ е длъжен да подчертае универсалната стойност на този паметник. Света София като музей служи като място и символ на среща на културите, солидарността и взаимното разбиране между християнството и исляма. Превръщането на катедралата в джамия ще настрои милиони християни по света срещу исляма ", заплаши патриархът. Предишния ден главата на Константинополската църква в резиденцията му в Истанбул бе посетен от посланика на САЩ в Турция Дейвид Сетерфийлд. Американците вероятно са обещали дипломатическа подкрепа на Вартоломей и по този начин окуражиха духовния водач, който се страхува директно да говори против турските власти, от които зависи.
Но какво да кажем за останалия свят? Гърция беше първата, която се противопостави на промяната на статута на бившата византийска катедрала. Атина и Анкара си разменяха сурови изказвания по този въпрос. Гръцкото външно министерство нарече четенето на Корана в музея неприемливо, припомняйки, че бившата катедрала е обект на световното наследство на ЮНЕСКО. „Това е въпрос на суверенитет. Гърците се намесват, сякаш Константинопол и Света София са на тяхна територия. Атина не може да ни дава заповеди и ние няма да направим нищо, което не можем да обясним “, отвърна турският външен министър Мевлют Чавушоглу. Гърците бяха подкрепени от арменския патриарх на Константинопол Саак II Машалян и американския посланик за международна религиозна свобода Сам Браунбек. В същото време католическите епископи на Турция обещаха да не пречат на плановете на правителството. „Ние сме църква, лишена от правен статут, и затова не можем да даваме съвети относно вътрешните работи на тази страна. Въпреки че бихме искали Света София да продължи да бъде музей, ние не можем да се намесим или дори официално да изразим своето мнение относно решение, което се отнася изключително за Република Турция “, заявиха на конференцията католическите епископи на страната.
Коментирайки плановете на Турция Митрополит Иларион (Алфеев), председател на отдела за външни църковни отношения на Руската православна църква (РПЦ) заяви: „Всеки опит за промяна на сегашния статут на "Света София" ... ще доведе до нарушаване на крехките междуконфесионални и междурелигиозни баланси, които са се развили до момента“.
„Разбира се, това е много лошо решение и е шамар в лицето на цялото православие и цялото християнство. Православните християни в Турция след падането на Константинопол, уви, нямаха и нямат никакви права върху тази светиня, но за нас заплахата да се отмени постановлението на Ататюрк и да се превърне "Света София" в джамия е много чувствителна, защото историята на кръщението на Русия е тясно свързана с този уникален паметник. Това е причината за реакцията от Руската църква, съвсем официално изразена в думите на митрополит Иларион. И знаем, че много православни християни в различни страни по света са приели думите му със съчувствие и благодарност “, обясняват външния отдел на Руската православна църква. Въпреки това все още не е издадено конкретно синодално изявление по този въпрос - за разлика от ситуацията в Черна гора, където властите развиват конфликт със сръбската църква. В РПЦ липсата на твърда позиция към Света София не е свързана с прекъсване на евхаристийното общение с Цариградската патриаршия заради Православната църква в Украйна (ПЦУ).
Ръководителят на интелектуалния клуб "Катехон" Аркадий Малер в разговор с НГ подчерта: „Поетата от Русия мисия на Третия Рим трябва да допринесе за активното международно положение на Руската църква в защитата на всички православни църкви и реликви по целия свят, а не да я заключва в своите тесни национални интереси и да забравя за други православни църкви и народи. Можете да бъдете сигурни, че ако "Света София" в Константинопол изведнъж се превърне в джамия, тогава от страната на нашата църква ще последват по-строги изявления и никой няма да спре този исторически повик. Фактът, че това събитие ще се случи точно сега, при управлението на патриарх Вартоломей, разбира се, ще бъде очевидното наказание, което Бог е наложил за неговото канонично прегрешение, но православните хора не могат да изпитат никакво злорадство, защото всяка православна църква е общоправославна светиня и още повече такава като Света София в Константинопол. "
Първият вицепрезидент на Центъра за политически технологии Алексей Макаркин смята, че за РПЦ е много по-важно да поддържа добри отношения с Ердоган. „Като символ на християнството, Света София е интересувала Русия отдавна“, заяви политологът пред изданието.
„Когато през Първата световна война Русия поиска контрол над Босфора и Дарданелите, въпросът беше за връщане на статута на християнска църква в Света София. Сега тази тема влезе в историята. Ако Руската православна църква имаше добри отношения с патриарх Вартоломей, тогава тя по-скоро би се застъпила тактично за катедралата но тъй като случилото се се е случило, сега Руската православна църква има друг проблем: кой ще обслужва духовно руснаците, почиващи в Турция. И Руската православна църква не е заинтересована от подкрепата за Константинополската патриаршия и статута на катедралата, а за онези руски туристи, за които е важна не само удобната почивка, но и религиозният компонент, да могат спокойно да извършват църковни ритуали. Следователно Московската патриаршия няма да дразни Ердоган. "
Президентът на Турция многократно е заявявал, че няма да отнема "Света София" от туристите. „Туристите ще могат да посетят катедралата, ако тя стане джамия. Как става това със Синята джамия на площад Султанахмет ”, увери турският лидер в началото на юни. Вярно е, че не е ясно какво ще се случи със стенописите и мозайките, които са частично запазени в катедралата от византийските времена, и много от тях са изведени на бял свят от работата на реставратори. Ако те бъдат заличени с други елементи, както заповядат мюсюлманските закони, паметникът ще загуби своята туристическа атракция. Всъщност много хора посещават "Света София", само за да се възхитят на свидетелствата на нейното византийско минало. До голяма степен благодарение на следите от християнската култура, билет за вход в музея струва 100 турски лири (13 евро), докато всеки може да посети Синята джамия безплатно, но в часовете, предвидени за това, когато там не се извършват служби. А в града има много джамии. В Истанбул има около 3 хиляди молитвени домове, а в района, където се намира Света София, има поне седем исторически джамии: Фатих, Аксарай, Лалели, Баязит, Султанахмет, Новата и Сулеймание. През март 2019 г. в азиатската част на града беше открита най-голямата джамия в Турция, Чамлука, в която едновременно могат да се молят повече от 60 хиляди души.
„Ердоган има нужда от "Света София" само като преразглеждане на политиките на Ататюрк“, каза Макаркин. „Но тъй като президентът не може напълно да дискредитира култа към Ататюрк в страната, той се опитва да го унищожи по такива начини.“ Тъй като два взаимосвързани фактора действат като алтернатива на основателя на републиката: султанатът и халифатът, Ердоган се стреми да се обръща специално към тях. И в речите си той се позовава не на Ататюрк, а на периода на царуването на султан Мехмед II, който завладява Константинопол и превръща Света София в джамия. Ердоган се стреми да се покаже не само като приемник на тези традиции, но и като неформален наследник. " „В съвременна Турция тази тенденция става все по-активна“, заключи експертът.
До 15 дни ще е ясно дали "Света София" ще се превърне в джамия